سرخط خبرها:   

آرشیو  اخبار

RSS اخبار

صفحه اصلی خبر   خبر تفاسیر خبری بازاری برای ماهی فروشان
بازاری برای ماهی فروشان مشاهده در قالب پی دی اف چاپ معرفی به دوستان
پنجشنبه ، 25 اسفند 1390 ، 12:17

براساس آماراداره کل شیلات گیلان سالانه به طور میانگین 30 تا 40 هزارتن ماهی در گیلان از دریای خزر و استخرهای پرورش ماهی برداشت می شود که یا در بازارهای محلی ویا به صورت انفرادی به وسیله ی صیادان در میادین اصلی شهرها عرضه می شود.

گیلان، برای عرضه ی ماهی، فقط یک بازار سنتی در رشت دارد که قدمت آن  بیش از 50 سال است.

نبود بازار منسجم و به سامان برای عرضه ی آبزیان در استانی که صیادی از جمله مشاغل اصلی مردمان آن است اداره کل شیلات گیلان را بر آن داشت تا ساخت بزرگترین بازار عرضه ی آبزیان کشور را در دستور کار خود قرار دهد.

به گفته ی مدیرکل شیلات گیلان این بازار که اولین بازار الگویی ماهی کشور نیز هست از سال87 در زمینی به مساحت 17 هزار متر مربع در مسیر رشت - انزلی در منطقه خمام و در3 طبقه، با اعتباری بالغ بر70 میلیارد ریال درحال ساخت است.

حجت سعیدی می گوید: این بازار، فروردین91 به بهره برداری می رسد.

به گفته ی وی با راه اندازی بازاربزرگ ماهی فروشی، به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای 1000 نفر شغل ایجاد می شود.

و اما بررسی ها حاکی است ساماندهی خرید و فروش ماهی و تسهیل در عرضه و فرآوری اولیه، نظارت دقیق و موثر بر نحوه ی نگهداری وعرضه ی بهداشتی آبزیان،و تسهیل در صادرات ماهی،3 مزیت عمده ایجاد بازار ماهی فروشان است.

رئیس گروه بهبود كیفیت،فرآوری وتوسعه بازارآبزیان شیلات گیلان درگفتگوبا خبرنگارما گفت:وجود بازارمنسجم ماهی علاوه براینکه خرید ماهی را ازعمده فروشان تسهیل می کند این امکان را به وجود می آورد که خریداران درهرساعت ازشبانه روزبه ماهی تازه دسترسی داشته باشند.

حسین قربانی با اشاره به ساماندهی خرید وفروش ماهی ازطریق ایجاد بازارالگویی ماهی فروشان دررشت افزود:درحال حاضرعمده فروشان وسماکان برای عرضه ماهی صید شده فقط می توانند بین ساعات 2 تا 4 بامداد به بازار ماهی فروشی رشت مراجعه وماهی شان را به خرده فروشان ومغازه داران عرضه کنند این درحالیست که صیادان،روزانه به طورمیانگین 2 تا 3 بارازدریا ماهی صید می کنند که به دلیل قرارگرفتن بازارفعلی دربخش اصلی ومرکزی شهرووجود ترافیک امکان عرضه ماهی تازه را درطول روزندارند.

وی درادامه افزود:در بازار فعلی، علاوه بر ماهی، دیگر اقلام و مواد غذایی و خوراکی هم به فروش می رسد وفضای مربوط به ماهی فروشان فضای قابل توجهی نیست که همین امرباعث عرضه نامناسب و غیربهداشتی ماهی نیزمی شود.

رئیس گروه بهبود كیفیت، فرآوری و توسعه بازارآبزیان شیلات گیلان هم چنین افزود: در حال حاضر ماموران دامپزشکی و بازرسان بهداشتی ،موردی از بازار ماهی فروشان بازدید می کنند،ولی در بازار بزرگ ماهی فروشان که به زودی به بهره برداری می رسد یک تیم دامپزشکی برنحوه ی عرضه و نگهداری آّبزیان نظارت دائمی خواهند داشت.

و اما مدیرکل دامپزشکی گیلان در پاسخ به این سئوال خبرنگار ما که چرا اداره کل دامپزشکی بر عرضه ماهی در بازار سنتی ماهی فروشان رشت نظارتی ندارد؟ گفت: چون ماهی ازسوی سماکان در نیمه شب و در ساعات غیرمشخص عرضه می شود و تیم دامپزشکی جایگاه خاصی برای استقرار در این بازار ندارند اغلب بازدیدها موردی انجام می شود.

دکتر علی بشری معافی می گوید: اما در بازار ماهی فروشان، این اداره کل به صورت تمام وقت با استقرار تیم دامپزشکی برروند عرضه و نگهداری ماهی نظارت و مراحل خرید و فروش ماهی راکنترل خواهد کرد.

وی افزود:کنترل و نظارت دقیق برعرضه بهداشتی ماهی و دیگر آبزیان، کنترل بهداشت و سلامت فروشندگان و سرعت بخشیدن به ارائه گواهی سلامت برای ماهیان ازجمله وظایف دامپزشکی گیلان است که نقش موثری درافزایش کمی وکیفی خرید وفروش ماهی بهداشتی دارد.

واما تسهیل درصادرات ماهی سومین مزیت ایجاد بازارماهی فروشان درگیلان است.

رئیس گروه بهبود كیفیت،فرآوری و توسعه بازار آبزیان شیلات گیلان در این زمینه گفت: وجود بازار منسجم و متمرکز ماهی فروشی در گیلان موجب می شود تا در بخش صادرات ماهی نیز سهولت بیشتری ایجاد شود.

حسین قربانی در توضیح این مطلب افزود:هرسال به طورمیانگین 10 هزارتن ماهی ازگیلان به طور پراکنده و غیرمتمرکز به استان های دیگر و برخی کشورهای همسایه صادرمی شود که صادرکردن این مقدارماهی به دلیل نبود پایانه ی صادراتی استاندارد وبهداشتی آبزیان، به کندی صورت می گیرد ولی با ایجاد این بازار و استقرار مرکز دامپزشکی به صورت شبانه روزی، گواهی سلامت برای آبزیان با سرعت بیشتری صادرشده وکارصادرات نیزتسریع می شود.

وی پیش بینی کرد با افتتاح این سامانه،صادرات ماهی ازگیلان تا حدود 4 برابر افزایش یابد که این امرمی تواند نقش بسزایی در رونق اقتصادی صیادان نیزداشته باشد.

بهروز علیپوریکی از فروشندگان ماهی که در مغازه ماهی فروشی اش انواع ماهی سفید،قزل آلا، کپور و کفال می فروشد می گوید: بازار فعلی به دلیل کمبود فضا دیگر پاسخگوی مشتریان و گردشگران به ویژه در فصول گردشگری نیست و نبود پارکینگ و ترافیک شدید اطراف آن نیز بر مشکلات بازار ماهی فروشان می افزاید.

وی می افزاید: در استان های همجوارمانند گلستان و مازندران بازارهایی مخصوص عرضه ی ماهی وجود دارد و گیلان نیزبه عنوان استان ساحلی، نیازمند چنین بازاری است.

حمید مصطفوی ماهی فروش 35 ساله ای که بیش از 12 سال است در بازار رشت ماهی می فروشد هم درگفتگوبا خبرنگار ما با ابراز خرسندی از ایجاد بازار الگویی ماهی فروشان رشت گفت:ماهی فروشان رشت چون بازار منسجم و توسعه یافته ای ندارند نمی توانند ماهی را در تمام ساعات شبانه روز به صورت تازه عرضه کنند.

وی افزود:با بهره برداری ازبازارجدید،عمده فروشان ماهی از بازار سنتی منفک شده و ماهی و دیگر آبزیان را در بازار الگویی ماهی فروشان به فروش می رسانند.

وی معتقد است علاوه برعرضه آسان، سامانمند و بهداشتی ماهی،بازارالگویی ماهی فروشان می تواند یکی از مکان های مورد توجه مسافران و گردشگران هم  باشد.

 

کوتاه سخن اینکه:

گیلان در تولید و پرورش ماهی از استان های مطرح کشوراست.

بدیهی است ایجاد بازار بزرگ الگویی ماهی فروشان نه تنها راهبرد توسعه ای برای ساماندهی عرضه ماهی است بلکه درآینده ای نزدیک، پایانه ی صادراتی آبزیان کشور و مکانی برای عرضه ی غذاهای دریایی نیز خواهد شد که نقش مهمی در ساماندهی عرضه بهداشتی و منطبق با استانداردهای جهانی داشته گامی برای توسعه ی اقتصادی استان و کشور نیز خواهد بود.

 

 

 

اطلاعات و اخبار صدا و سیمای مرکز گیلان

هرگونه برداشت این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.


کلمات کلیدی
 

جدیدترین مطالب سایت