جهش تولید | یک‌شنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

گامهایی برای داشتن یک زندگی پرنشاط - show-content

 

 

نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

گامهایی برای داشتن یک زندگی پرنشاط

گامهایی برای داشتن یک زندگی پرنشاط


سوال :

گاهي اوقات آنقدر خسته مي شوم که فکر مي کنم مادري بي کفايتم و ديگر نمي توانم با کودکانم خوب رفتارکنم و به خواسته و نيازهاي آنها رسيدگي کنم چه شيوه هايي به کار برم تا باعث آسان سازي فشار رواني من شود .
والدين بايد چند دقيقه اي را با هم بگذرانند
آيا دوست داريد تا ابد محيطي صميمي «گرم» دوستانه و کاملاً راحت داشته باشيد ؟

در گذشته زن و شوهر اوقات بيشتري را درکنار هم بودند . اما حالا آن قدر گرفتار و مشغول هستند که کمتر به بودن با هم فکر مي کنند . در حقيقت اوقات فراغت بيشتر زوجها تنها ساعات پاياني روز است که به نظر نمي رسد آن وقت ديگر انرژي و حوصله اي برايشان باقي مانده باشد بنابراين لازم است ما براي با هم بودن زمان خاصي را در نظر بگيريم . به محض آن که هر دو خانه حاضر شويد بنشينيد و چند دقيقه اي در کنار هم باشيد . يک چاشت ساده اما مغذي از ميوه ٬ نان و پنير و گردو و ... تدارک ببينيد تا قواي تحليل رفته خود را بازيابيد . در مورد اتفاقات خوب صحبت کنيد و از گله و شکايت بپرهيزيد . اگر تمايلي به حرف زدن نداريد فقط آرام بنشينيد و از بودن در کنار هم لذت ببريد به اين ترتيب شما خيلي زود سرحال خواهيد شد و خستگي از تنتان بيرون خواهد رفت


والدين بايد وقتي را هم براي پرداختن به امور خود اختصاص دهند .
شما شخص مهمي هستيد و خانواده وشغل ما همه مهم هستند اما هرگز نبايد خودتان را فراموش کنيد خيلي از والدين تمام اوقات بيداري خود را به کارهايشان (چه درخانه و چه در خارج از آن) يا به فرزندان شان اختصاص مي دهند که آنها هم نيازي دارند . بعضي از والدين فکر مي کنند که گاه گاهي گذراندن يک روز بدون فرزندانشان مي تواند باطري هاي فيزيکي و عاطفي آنها را شارژ کند ٬ اينکه گناه نيست . اگر شما هم همين قاعده را داريد مي توانيد دوستاني را بيابيد که احساساتي شبيه شما داشته باشند هر چند از گاهي يک روز بچه هاي آنها را نگه داريد و آنها نيز همين کار را براي شما انجام دهند .

مديريت زمان داشته باشيد و وقت آفريني کنيد
با اين وصف چگونه والدين مي توانند وقت بيشتري براي خود خلق کنند ؟ بايد گفت : اين کار هميشه هم آسان نيست اما والدين مي توانند از دنياي شلوغ پر از بده بستان بهره گيري کنند سعي کنيد دو سه روز ليست وقايع روزانه را پر کنيد تنها راه ساده براي پي بردن به اين است که اوقات روزانه شما چگونه مي گذرد هر نيم ساعت يک بار از آنچه در نيم ساعت گذشته انجام داده ايد يادداشت برداريد . شايد دريابيد خيلي از کارهاي که در طول روز انجام مي دهيد مربوط به امور ضروري يا غير ضروري است . در اين صورت اگر کارها را به هم مربوط کنيد ممکن است در وقت صرفه جويي شود و مقداري زمان اضافه بياوريد . شايد اگر بپذيريد که انجام دادن هر کاري برايتان امکان پذير نيست ٬ کارهايي باشند که بتوانند از انجام دادن آنها صرفه نظر کنيد اگر چند روزي به ثبت وقايع روزانه ادامه دهيد و آنها را طبق اولويت بالا ٬ متوسط و پايين تقسيم بندي کنيد ٬ واقعاً تعجب خواهيد کرد که ساعاتي از روز را به کارهايي مي پردازيد که چندان هم برايتان اهميت ندارد . حال نمي توانيد آنها را حذف کنيد ؟ البته که مي توانيد .

نرمش و تمرين
نرمش کردن هم مثل انواع ورزشها مي تواند به روشهاي گوناگون موجب مي شود که شما هم از لحاظ بدني و هم از لحاظ ذهني ٬ احساس بهتري داشته باشيد .

غالباً مردم مي گويند که براي نرمش کردن وقت ندارند . در پاسخ به آنها مي گويم . کساني که ورزش مي کنند عمر طولاني تر دارند و به همين جهت در دوران زندگي وقت بيشتري خواهند داشت بدانيد که براي ورزش کردن حتماً مجبور نيستيد لباس خاصي بپوشيد و به محل خاصي مثل باشگاه روزشي يا ... برويد ٬ تنها قدم زدن درپارک يا حياط خانه يا .... هم مي تواند کافي باشد .

اگر هنوز معتقديد که واقعا ً براي ورزش کردن اصلاً وقت نداريد ٬ پس اول از همه تلويزيون را خاموش کنيد ٬همه بعدازظهر شما مي تواند در برابر دستگاه تلويزيون از بين برود . مهم ترين قاعده در ورزش کردن اين است که آن را به تدريج شروع کنيد و به طور منظم ادامه دهيد.

تعطيلات را دست کم نگيريد

به راستي تعطيلات براي همه مهم است اما با تمام اهميتش مي تواند منبع فشار رواني خانواده نيز باشد ٬ بنابراين ٬ بايد براي تعطيلات طوري برنامه ريزي کنيد که مطمئن شويد براي شما سودمند و براي فرزندانتان شادي بخش است .

متاسفانه تعطيلات بسياري از خانواده ها به گونه اي مي گذرد که براي هيچ يک از اعضاي آن آرامش بخش نيست .

رژيم غذايي
رژيم غذايي و فشار رواني با هم ارتباط تنگاتنگي دارند کساني که تحت تاثير فشار رواني هستند غالباً پيش از حد غذا مي خورند يا گاهي غذايشان کم مي شود کساني که رژيم غذايي ضعيفي دارند و غذاهاي بي خاصيت مصرف مي کنند ٬ از سلامت فکري برخوردار هستند و ما بارها شاهد اين بوده ايم که نبودن سلامت کامل فشار رواني را بدتر کرده است و گاهي پي بردن به اينکه کدام يک دليل ديگري است مشکل مي باشد پس مصرف چربي را کاهش دهيد .


مواد فيبري بيشتر مصرف کنيد .
از مواد قندي کمتر مصرف کنيد .
از مصرف زياد نمک پرهيز کنيد .
نوشيدنيها را از گياهان مثل گل گاو زبان ٬ با بونه ٬ رزماري ٬ آويشن ٬ ضعتر انتخاب کنيد .

و توصيه هاي مهم ديگر

هرگز نبايد ازخودتان بيش از حد انتظار داشته باشيد . اگر بچه هاي کوچک داريد دليلي ندارد که خانه شما به همان تميزي قبل از بچه دار شدنتان باشد وقتي از عهده کاري برنمي آييد ٬ احساس گناه نکنيد .
هرگاه احساس فشار رواني کرديد دنبال فعاليتهايي مثل آموختن يک آلت موسيقي ٬ پرداختن به مطالعه ٬ انجام دادن يک کار صنعتي يا هنري مثل خياطي و ... به ذهن خود استراحت دهيد .
مشکلات خود را با ديگران تقسيم کنيد ٬ گوش کردن به درددلهاي فردي و شنيدن مشکلات او مي تواند قدرت قلبي براي شما شود ٬ زيرا ممکن است بگوئيد : فکر مي کردم فقط من چنين احساسي داشتم . مطمئناً اگر مشکلات خود را با ديگران در ميان بگذاريد فشار رواني شما کاهش خواهد يافت .

منبع : ‏http://www2.irib.ir/health