جهش تولید | شنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۹

پاشنه آشیل کفش ها - show-content

 

 

نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

پاشنه آشیل کفش ها

پاشنه آشیل کفش ها


پوشیدن کفش های پاشنه بلند همواره محل جدل و بحث موافقان و مخالفان بوده است. اگرچه هنوز کاملا منطبق بر مبانی علمی ثابت نشده که عوارض ذکر شده ای چون آرتروز، انحراف راستی بدن، صدمات تاندون، کمردرد، ضایعات استخوانی و​ بسیاری آسیب های ذکر شده در کلام مخالفان پوشیدن کفش پاشنه بلند براستی ازجمله آسیب های ناشی از این کفش ها باشد، بحث در این زمینه همچنان ادامه دارد.
طبق بررسی های انجام شده، اگر خانم ها مدتی طولانی کفش پاشنه بلند به پا کنند، محور بدنشان بخصوص در ناحیه پا تغییر می کند؛ تغییر محور ساق پا سبب انقباض یا کشیدگی بیش از حد عضلات می شود و عدم استراحت عضلات درگیر، دردهایی مزمن را با خود به همراه می آورد.
پیروان این نظریه همچنین بر این نظرند که تغییر محور بدن در ناحیه لگن و ستون مهره ها نیز اثرات نامناسب می گذارد و وقتی پاشنه از محور اصلی بالاتر رود، فشار کل بدن بر پنجه های پا وارد خواهد شد.
چنین نتیجه ای خارج از تصور معمول نیست و از همین رو بسیاری افراد معتقدند نباید به خاطر زیبایی، سلامت را فدا کرد و رنج های آینده آن را کشید.
برخی دیگر به جای این صحبت ها، به سختی های ناشی از راه رفتن با کفش های پاشنه بلند اشاره می کنند و می گویند: صرف نظر از این که به بدن و ناحیه پا چه فشارهایی می آید، این کفش ها سبب لیز خوردن، پیچ خوردگی و افزایش احتمال صدمات ناشی از لغزش و سقوط و در نتیجه شکستگی یا دررفتگی پای خانم ها می شوند زیرا برای راه رفتن با کفش های پاشنه بلند باید قدم های کوتاه تر و محتاطانه تری برداشت تا تعادل بدن حفظ شود بنابراین بلندی پاشنه کفش برای خانم ها باید حداکثر بین یک تا دو سانتی متر باشد و برای این مقدار هم وجود کفی نرم و مناسب درون کفش و پهن بودن استوانه پاشنه شرط اصلی است.
از آن سو پژوهشگرانی هم علاوه بر رد این موارد، معتقدند بدن انسان توانایی تغییر و منطبق شدن با بعضی موارد در بلندمدت و برخی مسائل در کوتاه مدت را دارد که ضخیم شدن تاندون آشیل یکی از همین تطابق یافتگی هاست.
آنها می گویند زنانی که معمولا کفش های پاشنه بلند می پوشند از قضا فقط وقتی دچار مشکل می شوند که بخواهند از کفش های تخت استفاده کنند زیرا در این زمان تاندون یادشده باید کاری خلاف عادت انجام دهد و از این رو به قدری کشیده می شود که به ابراز ناراحتی زنان موصوف از کفش های تخت خواهد رسید.
آنها ضرر پوشیدن این کفش ها را زیاد نمی دانند و توصیه می کنند با انجام نرمش ها و تمرین های کششی می توان از بروز درد یا تغییرات مضر پیشگیری کرد.
درست یا نادرست، توهم و تصور یا واقعی و مقبول، به نظر می رسد که خانم ها بهتر است همچنان از کفش های پاشنه بلند فقط در مهمانی ها و برای زمان های کوتاه مدت استفاده کنند و پس از هر دو تا سه ساعت با در آوردن این کفش ها به مالش و ماساژ پا و انجام نرمش های ناحیه پنجه، مچ و ساق روی آورند تا در گیرودار بحث های موافق و مخالف، و همچنین مشخص شدن تکلیف علمی بررسی ها، سلامت خود را به خطر نیانداخته باشند.



روزنامه جام جم