جهش تولید | چهارشنبه، ۷ خرداد ۱۳۹۹

هوشمندسازی مدارس در گیلان از حرف تا عمل - نمایش محتوای خبر

 

 

هوشمندسازی مدارس در گیلان از حرف تا عمل

شناسه : 189679184

هوشمندسازی مدارس

از سال83 بود که درگیلان همزمان با سراسر کشور، با اجرای طرح تجهیز مدارس به کارگاه رایانه، نخستین گام ها برای جایگزینی سیستم های الکترونیک با سیستم سنتی آموزشی مدارس، برداشته شد.
طرحی که پس از 4 سال به آزمایشگاه بسته ای رایانه تغییر نام داد.
مسئولان آموزش وپرورش درسال90 برای تحقق اهداف تعیین شده دربرنامه پنجم توسعه و با هدف راهیابی رایانه از کارگاه مدرسه به کلاس های درس، طرحی موسوم به   هوشمند سازی مدارس را دنبال کردند.
بررسی ها نشان می دهد بالابردن سرعت یادگیری، حذف هزینه های چاپ کتاب های درسی، دسترسی معلمان به بانک های اطلاعاتی وبرنامه های نرم افزاری، ارتباط آنلاین دانش آموزان با معلمان و مدرسه خارج از ساعات آموزشی، الکترونیکی شدن نظام مدیریتی مدرسه و درنهایت امکان دستیابی به سیستم ارزشیابی مدرسه برای والدین ازمهم ترین اهداف ومزایای اجرای طرح هوشمند سازی مدارس است.
مدیرکل آموزش وپرورش گیلان درگفتگو باخبرنگار واحد مرکزی خبرگفت: هوشمندسازی مدارس علاوه بر توسعه زیرساخت های آموزشی و تسهیل روند آموزش با حذف هزینه های چاپ، موجب صرفه جویی در هزینه های آموزشی می شود.
مهدی حاجتی در این باره مثالی زد و افزود: برای تحصیل دانش آموزان در مقطع پنجم ابتدایی بطورمعمول 5 کتاب لازم است که اگر هزینه چاپ هر کتاب را دست کم  50هزار ریال در نظر بگیریم، با هوشمندسازی مدارس وحذف هزینه های چاپ کتاب، دست کم 350 هزار ریال در هزینه های تحصیل یک دانش آموز این پایه کلاس صرفه جویی می شود.
با وجود مزایای بسیاری که هوشمندسازی مدارس دارد براساس اعلام اداره کل آموزش وپرورش گیلان، اجرای این طرح در استان به کندی پیش می رود و فقط بخشی از اهداف تعریف شده در آن در برخی مدارس و درحد یک کلاس درس تحقق یافته است.
مدیرکل آموزش وپرورش گیلان بابیان اینکه براساس برنامه پنجم توسعه باید هرسال 20 درصد مدارس گیلان هوشمندسازی وهمه مدارس این استان تاپایان این برنامه، دست کم به یک کلاس هوشمند مجهز می شدند گفت: درحالی که کمتر از6ماه به پایان برنامه پنجم توسعه باقی مانده فقط حدود45درصد مدارس استان، معادل هزارو920مدرسه هوشمندسازی شده است.
گیلان 3هزارو700مدرسه دارد.
مهدی حاجتی درپاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما مبنی براینکه براساس چه اولویت هایی یک کلاس را در هر مدرسه برای هوشمندسازی انتخاب می کنید گفت: از آنجا که پایه های 6 ابتدایی و7دوره متوسطه اول درس کار وفناوری دارند دربرخی از مدارس کلاس ششم ابتدایی و در برخی دیگر نیز کلاس 7 دوره متوسطه اول برای هوشمندسازی انتخاب می شوند.
وی می گوید: هوشمندسازی مدارس درگیلان به طورمعمول به تجهیز دست کم یک کلاس در هر مدرسه به رایانه، دیتا پروژکتور وچاپگر محدود شده وهوشمندسازی سیستم مدیریتی این مدارس نیز درحد داشتن پورتال و نام نویسی الکترونیکی است.
مدیرکل آموزش وپرورش گیلان بابیان اینکه سطح علمی وفنی معلمان درخصوص هوشمندسازی مطلوب نیست گفت: اگرچه در دوره های ضمن خدمت، معلمان با فناوری اطلاعات آشنا می شوند اما دربرخی مدارس برای ارتقاء  توان علمی وفنی معلمان کارگاه های آموزشی باهمکاری شرکت های خصوصی برگزار کرده ایم که این دوره ها هم محدود بوده و برای تعداد کمی از معلمان برگزار می شود.
مهدی حاجتی کمبود اعتبارات ملی و اجرایی نشدن مصوبه هیات وزیران مبنی بر کمک و مشارکت دستگاه های دولتی را از مهم ترین موانع عملی نشدن تعهدات این استان در هوشمندسازی مدارس اعلام کرد.
وی می گوید: برای مثال در4 سال گذشته درمجموع 21میلیارد ریال اعتبار ملی برای هوشمند سازی مدارس گیلان تخصیص یافت این درحالی است که برای تحقق اهداف تعیین شده در برنامه پنجم توسعه، به 6برابر این میزان اعتبار، معادل 120 میلیارد ریال اعتبار ملی نیاز است.
مهدی حاجتی افزود: البته کمبود اعتبارات ملی مشکلی کشوری است و وزارت آموزش وپرورش براساس منابع موجود دراین باره اعتبار اختصاص می دهد.
رییس اداره فناوری اداره کل آموزش وپرورش گیلان هم بابیان اینکه براساس مصوبه هیات وزیران هر ارگان دولتی می بایست در هر شهر یک مدرسه را هوشمندسازی و یا اعتبار لازم دراین باره را تامین کند گفت: با گذشت 3 سال از ابلاغ این مصوبه به 

دستگاه های دولتی تاکنون هیچ یک از نهادهای دولتی درطرح هوشمندسازی مدارس مشارکت نکرده اند و فقط بانک ملی یک ماه پیش با امضای تفاهم نامه ای با آموزش وپرورش استان هوشمندسازی 11 کلاس درس در 3 مدرسه را تقبل کرده است.
احمد روان پاک با بیان اینکه برای جبران کمبود  منابع مالی ومشارکت های نهادهای دولتی از کمک خیران و اولیای دانش آموزان برای هوشمندسازی مدارس بهره برده ایم گفت: ازسال90 تاکنون 9میلیاردو700میلیون ریال از کمک خیران و اولیاء دانش آموزان برای هوشمندسازی261 کلاس درس بهره برده ایم.
وی از افزایش بودجه هوشمندسازی مدارس درسال تحصیلی95-94خبرداد وگفت: وزارت آموزش وپرورش برای اجرای طرح هوشمندسازی مدارس درکشور حدود 330 میلیارد ریال پیش بینی کرده که درخصوص تخصیص کامل این اعتبار حدود 10 میلیارد ریال آن سهم گیلان است اما با این اعتبار می توان دست کم 250مدرسه را هوشمندسازی کرد.
رییس اداره فناوری اداره کل آموزش وپرورش گیلان می گوید:برای هوشمندسازی همه مدارس گیلان که دست کم یک کلاس هوشمند داشته باشند، حدود500میلیارد ریال نیاز است که با روند فعلی تخصیص اعتبارات بیش از 50 سال دیگر زمان می برد.
احمد روان پاک جلب مشارکت های نهادهای دولتی را درسرعت دادن به روند هوشمندسازی مدارس موثر دانست وگفت: درنشست های شورای آموزش وپرورش گیلان، پیگیر اجرایی شدن مصوبه کمک دستگاه های دولتی به هوشمندسازی مدارس شده ایم و منتظر تصمیم استانداری در این باره هستیم.

خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما در ادامه سراغ معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار هم رفت.
حجت شعبان پور علت مشارکت نکردن   دستگاه های دولتی گیلان درهوشمند سازی مدارس را کمبود منابع مالی این نهادها اعلام کرد و گفت: باتوجه به هزینه بر بودن هوشمندسازی مدارس و افزایش قیمت تجهیزات الکترونیکی درمقایسه با سال آغاز اجرای طرح هوشمندسازی، باید برآورد جدید مالی دراین خصوص انجام شود که به زودی برای هماهنگی انجام این کار نشستی بامسئولان آموزش وپرورش، برخی نهادهای دولتی و خیران برگزار خواهیم کرد.
وی گفت : علاوه برمجاب کردن نهادهای دولتی برای مشارکت درطرح هوشمندسازی مدارس، از محل اعتبارات مازاد درآمد، مبلغی را برای هوشمندسازی مدارس اختصاص خواهیم داد.
کوتاه سخن اینکه: طرح هوشمندسازی مدارس درگیلان اگرچه باهدف بهبود نظام آموزشی و ارتقاء توان علمی وفنی دانش آموزان کلید خورد اما درعمل برنامه ها و اهداف تعیین شده دراین طرح آنگونه که باید محقق نشده است.
باوجود اینکه مسئولان کمبود منابع مالی ملی را مانع اصلی این طرح می دانند اما بی شک با تدبیر مسئولان ارشد استانی و با استفاده از مشارکت نهادهای دولتی و نیز جلب کمک های خیران و والدین  می توان تا حدودی این طرح را در مدارس استان پیش برد.
سردبیر: قنبری             دبیر و خبرنگار :امدادی
اطلاعات و اخبار صدا وسیمای مرکز گیلان
 
هرگونه برداشت این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.