جهش تولید | شنبه، ۸ آذر ۱۳۹۹

نگاهی به روند ساخت راه آهن قزوین – رشت و مزایای آن - نمایش محتوای خبر

 

 

نگاهی به روند ساخت راه آهن قزوین – رشت و مزایای آن

شناسه : 62939854

راه آهن با شنیده شدن صدای سوت قطار در گیلان و اضافه شدن ناوگان حمل و نقل ریلی به مسیر جاده ای، هوایی و دریایی، زنجیره ارتباطی حمل و نقل و تردد در این استان کامل خواهد شد امری که با بهره برداری از خط آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا محقق می شود.

پروژه عظیمی که افتتاح آن نه تنها به توسعه اقتصادی وگردشگری استان و کشور کمک می کند بلکه باتوجه به قرارگرفتن درمسیر نوستراک، راه تازه ای پیش پای مبادلات همسایگان حاشیه خزر وحتی کشورهای اروپایی می گذارد

اگرچه ساخت این راه آهن براساس اعلام نماینده شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، اواخر سال86 آغاز و پیش بینی شده بود تا 4سال بعد به پایان برسد اما کمبود اعتبارات مانعی بزرگ بر سر راه ریل گذاری این خط آهن ایجاد کرده وسبب شده تا این طرح بزرگ ملی از برنامه های از پیش تعیین شده عقب بماند.

ماکان پدرام درگفتگوباخبرنگارما مسافت مسیر راه آهن قزوین–رشت–انزلی– آستارا را 369کیلومتر اعلام کرد وگفت:این راه آهن که11ایستگاه برای آن در نظرگرفته شده، در9قطعه اجرامي شود که 22كيلومتر آن را تونل و حدود 17كيلومتر را هم پل تشکیل می دهد.

وی پیشرفت ساخت این راه آهن را فقط در بخش زیرسازی 85درصد عنوان کرده و  می گوید:البته30 کیلومتر از مسیر هم ریل گذاری شده است.

پدرام مهم ترین عامل کندی روند اجرای این طرح را کمبود اعتبارات می داند و می گوید: برای اجرای این طرح تاکنون700میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و همچنین فروش اوراق مشارکت هزینه شده است.

به گفته نماینده شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، برای تکمیل این مسیر ریلی حدود هــزارمیلیارد تومان دیگراعتبار نیاز است

پدرام افزود:دولت برای سرعت گرفتن این طرح درصدد تامین اعتبار از طریق فاینانس است که تاکنون نشست های متعددی با سرمایه گذاران داخلی وخارجی برگزار شده و امید می رود با اضافه شدن منابع مالی این طرح ملی از طریق فاینانس، ساخت خط آهن قزوین– رشت–انزلی- آستارا شتاب بیشتری بگیرد

به گفته وی چنانچه همه اعتبارات موردنیاز این طرح تامین شود، تا2سال دیگر این خط آهن به اتمام خواهد رسید و با پا گرفتن این مسیر ریلی سالانه 3میلیون و800 هزار مسافر و10ميليون تن بار از طریق آن جابه جا خواهد شد. پدرام می گوید: از آغاز اجرای این طرح تاکنون، برای حدود 3هزارو500نفر در کارگاه های راه آهن و500نفر هم در بخش ستادی ازجمله مشاور ، پیمانکار و کارفرما  شغل ایجاد شده است

اراه آهن ما با وجود تمامی مشکلاتی که برسر راه تکمیل خط آهن قزوین–رشت–انزلی آستارا وجود دارد با بهره برداری از این پروژه بزرگ ملی که به عنوان آخرين حلقه اتصال كريدورشمال به جنوب در بخش ريلي است،علاوه بر رونق اقتصادی وگردشگری منطقه، قیمت تمام شده کالاها وهمچنین بار ترافیکی مسیر قزوین-رشت کاهش یافته و فرصت های شغلی جدیدی نیز ایجاد خواهدشد.

دکتر کاووسی استاد اقتصاد درخصوص مزایای اقتصادی حمل ونقل ریلی می گوید: این ظرفیت جدید، درکاهش قیمت تمام شده کالا و  رقابت محصولات  تولیدی استان در بازارهای جهانی بسیار تاثیرگذاربوده و با افزایش حجم جابجایی کالا و به تبع آن افزایش درآمدهای ارزی، سبب ارتقاء موقعیت استراتژیک استان درمنطقه خواهد شد.

این استاد دانشگاه ره آورد دیگر این مسیر ریلی را ارتقاء سطح کیفی وکمی گردشگری وافزایش درآمدهای این بخش عنوان کرده ومی گوید:راه آهن، زمینه های ایجاد بازارهای خودجوش مشترک، فرصت های شغلی و سرمایه گذاری را هم فراهم می کند

معاون هماهنگی امورعمرانی استاندارگیلان هم می گوید: این خط آهن که از قزوین تا دروازه ورود به اروپا-آستارا- امتداد دارد، مسیری مطمئن برای جابجایی مسافر و کالا برای ساکنان کشورهای منطقه وحتی مبادلات تجاری با اروپا ایجاد و ایران را از طریق ناوگان ریلی به 22 کشور دنیا متصل می کند.

حجت شعبان پور افزود:به نظرمی رسد انتقال کالا براي كشورهاي آسياي ميانه، ازطریق این شبکه ریلی نسبت به حمل ون قل جاده ای هم، حدود 10تا15درصد ارزانتر تمام شود . وی تسهیل درجا به جایی كالاهاي وارداتي، ترانزيتي وصادراتي ازمسير بندرعباس‌- قزوين ‌- رشت ‌- آستارا به منطقه قفقاز، روسيه و اروپاي شرقي را از دیگر مزایای این خط آهن برشمرد .

حجت شعبان پوربا اشاره به ظرفیت های اقتصادی گیلان ازجمله گمرک،2بندر انزلی وآستارا ، منطقه آزاد تجاری–صنعتی انزلی وهمچنین وجود سایت نفتی خزر در گیلان و استخراج نفت از این سایت در آینده گفت:پیش بینی می شود با بهره برداری از این طرح برای بیش از 500نفربطورمستقیم وبیش ازهزار نفربطورغیرمستقیم دربخشهای مختلف استان شغل ایجاد شود.

اما کاهش بارترافیکی وتصادفات جاده ای یکی دیگر از مزایای راه آهن قزوین-رشت-انزلی-آستاراست. مسیری که به گفته رییس پلیس راه گیلان می تواند تاحدود 10درصد از بار ترافیکی مسیر رشت –قزوین را کاهش دهد. این درحالیست که با روی ریل آمدن قطار تا40درصد ازمیزان تردد خودروهای باربری هم کم خواهد شد.

سرهنگ رستگار با اشاره به اینکه براساس اعلام مدیریت آزاد راه رشت- قزوین سالانه حدود10میلیون خودرو در این مسیر تردد می کند گفت:جابه جایی 3 میلیون و 800 هزار مسافر از طریق این خط آهن برابر است با تردد حدود 760 هزار خودرو که درصورت استقبال از ناوگان ریلی توسط مسافران و گردشگران به نظرمی رسد به همین میزان از ورود خودرو و ایجاد ترافیک در مسیر رشت-قزوین جلوگیری شود.

راه آهن وی از وقوع 600فقره تصادف در مسیر قزوین-رشت درسال گذشته خبر داد و گفت: در این تصادفات30نفر کشته و 103نفر مجروح شدند که با افتتاح این خط آهن و فراهم شدن مسیر امن تردد برای مسافران بین 5تا 10 درصد ازمیزان تصادفات وتلفات جاده ای مسیر رشت-قزوین کاهش یابد.

رییس پلیس راه گیلان به اعمال محدودیت های ترافیکی برای خودروهای باربری هم اشاره کرده ومی گوید: این محدودیت ها که بیشتر درایام تعطیل و نوروز است حمل و نقل کالا و بار را به استان مختل کرده و در مواقعی سبب افزایش کاذب قیمت ها می شود که با حمل کالا از طریق این ظرفیت جدید، این مشکل نیز حل خواهد شد.

کوتاه سخن اینکه: حمل ونقل ریلی ،یکی از ارزان ترین، ایمن ترین وکاربردی ترین راههای حمل ونقل بار و مسافر است. ظرفیتی که یکی از پیش نیازهای اساسی فرآیند توسعه یافتگی است. بی شک باشتاب گرفتن ساخت راه آهن قزوین–رشت–انزلی–آستارا ازطریق تامین منابع مالی جدید، حجم مبادلات تجاری در گیلان افزایش یافته و رونق اقتصادی و گردشگری منطقه، را درپی خواهد داشت.

 

 

سردبیر: کبری اجدادی دبیر و خبرنگار: مریم امدادی

 

 

اطلاعات و اخبار صدا و سیمای مرکز گیلان

هرگونه برداشت این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.