رونق تولید ملی | پنج‌شنبه، ۲ آبان ۱۳۹۸

نكات بهداشتي در ماه رمضان - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

نكات بهداشتي در ماه رمضان

Loading the player...

دانلود


در ماه مبارك رمضان، رژيم غذايي نبايد به نسبت قبل خيلي تغيير كند و در صورت امكان بايد ساده باشد.
همچنين، رژيم غذايي بايد طوري تنظيم شود كه روي وزن تأثير زيادي نداشته باشد. البته اگر فرد دچار اضافه وزن است، ماه رمضان فرصت خوبي است تا وزن خود را به حالت طبيعي بازگرداند.
در اينجا به چند نكته مهم بهداشتي و تغذيه‌اي كه رعايت آنها براي فرد روزه‌دار مفيد است، اشاره مي‌شود.
1ـ از خوردن غذاهاي مشكل‌ساز هنگام افطار مانند غذاهاي پرچرب، سرخ شده و سنگين و تنقلات بسيار شيرين مانند زولبيا و باميه به مقدار زياد خودداري شود.
2ـ در صورت بروز مشكلات دستگاه گوارشي مانند يبــوست، مــي‌تــوان علاوه بر ايجاد تحرك (پياده‌روي و...) از ميوه‌ها و سبزي‌ها، ‌مايعات كافي، خيسانده آلو بخارا، انجير، برگه‌هاي هلو، زردآلو، قيسي استفاده كرد.
3ـ مصرف آب به مقدار كافي براي پيشگيري از بروز يبوست و همچنين جلوگيري از كم‌آبي بدن و دفع سموم از بدن توصيه مي‌شود.
4ـ از آشاميدن آب فراوان در وسط غذا خودداري كنيد و مصرف آب كافي از يك ساعت پس از افطاري شروع شود.
5 ـ خوردن لبنيات كم‌چرب(شير، ماست، پنير و دوغ) افزايش يابد.
6ـ بهتر است از خوابيدن پس از صرف سحري خودداري كرد.
7ـ مسواك زدن دندان‌‌ها قبل از خواب و پس از سحري فراموش نشود.
8 ـ ورزش در حد راه رفتن آهسته و انجام دادن ورزش‌هاي كششي‌، مفيد است.
9ـ بيماران و افرادي كه با تشخيص پزشك و متخصص تغذيه، تحمل و طاقت روزه گرفتن را ندارند، ‌بايد قضاي روزه خود را به وقت ديگري واگذار كنند. زنان باردار و شيرده، شامل اين گروه مي‌‌شوند.
10ـ چون نياز نوجوانان و جوانان به دريافت انرژي، ‌پروتئين و مواد غذايي زياد است، ‌آنان بايد هر روز هنگام سحر و افطار، از هر چهار گروه اصلي موادغذايي يعني گروه نان و غلات، گروه شير و لبنيات، گروه گوشت‌ها و گروه ميوه‌ها و سبزي‌ها به همراه گروه متفرقه استفاده كنند.
11ـ سبزي‌هايي را كه به طور خام مصرف مي‌كنيد به دقت بشوييد و ضدعفوني كنيد.
12ـ افرادي كه سابقه مبتلا شدن به سنگ‌هاي مجاري ادراري را دارند، چنانچه در طول ماه رمضان از آب كافي استفاده نكنند، امكان ابتلا مجدد به سنگ‌هاي مجاري ادراري را خواهند داشت. البته اين مسئله در تمامي اوقات سال بايد رعايت شود.
13ـ در فاصله افطار تا سحر به مقدار كافي(6 تا 8 ليوان) آب يا مايعات بنوشيد.
14ـ افراط در مصرف مواد چرب و شيرين و يا نمك زياد موجب بروز عوارض ناراحت‌كننده و گاه خطرناكي مانند افزايش فشار خون، ‌چربي‌هاي خون و درنهايتً عوارض قلبي، عروقي خواهد شد. بعضي از افراد تصور مي‌كنند در ماه رمضان به علت حذف يك وعده غذايي نياز به مصرف كالري زيادي دارند و به همين دليل در برنامه  سحري و به خصوص افطار از موادي مانند حلوا، زولبيا، باميه، ‌گز، سوهان و ساير مواد چرب و شيرين به مقدار زياد استفاده مي‌كنند، افراط در مصرف اين مواد، نه فقط مفيد و ضروري نيست، بلكه باعث لطمه زدن به سلامت انسان خواهد شد.