نقش پروتئین ها

پروتئین ها مقام اول را در ساختمان بدن موجودات زنده دارند وجود این ماده حیاتی نقش مهمی در ساختمان بدن یک شخص سالم ونیرومند دارد پروتئین ، ترکیبی از اتم کربن ، هیدروژن ، اکسیژن ونیتروژن است .یک پروتئین کامل دارای 8یا 9 اسید آمینه موردنیاز بدن از قبیل ایزولوسیون ،لوسین ، لیزین ،میتونین ،فنیل ، آلاتین ، ترئونین ، تریتپوفانو والیت است .پروتیئن کامل در غذاهای حیوانی مانند انواع گوشتها(مرغ ماهی ،گاو وگوسفند و...)وفرآورده های شیری وتخم مرغ وجود دارد .پروتیئن گیاهی دارای مقدار کمی اسیدهای آمینه موردلزوم است .بتنابراین گیاهخواران به منظور جبران کمبود اسیدهای آمینه ضروری باید فرآورده های شیری وتخم مرغ را در برنامه غذایی خود قرارداده ویا با ترکیب چندماده گیاهی از قبیل لوبیا چیتی ، بادام زمینی ، نان گندم خالص ویا برنج سفید نشده پروتئین مورد نیاز خود را تأمین کنند .افزودن مقداری ویتامین C در غذاهای گیاهی موجب  جذب بیشتر آهن می شود زیرا آهن موجود در غذاهای حیوانی بهتر از آهن موجود در غذاهای گیاهی جذب می شود لذا ویتامین C  به جذب بهتر آهن در رژیم غذایی گیاهی ، کمک می کند بعضی معتقدند گیاهخواری به علت مصرف نشاسته فراوان موجب چاقی می شود ، در صورتی که در رژیم گیاهی چربی کمتری وجود دارد .مقدار مورد نیاز پروتئین در بدن هر شخص ،بستگی به وزن (چاقی ولاغری )او دارد .اشخاص چاق به پروتئین کمتری نیاز دارند ، 8/0 گرم در ازای هر کیلو وزن در نظر گرفته شده است ومیزان مورد نیاز در زنان حامله وشیرده به ترتیب 5/1تا8/1 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن آنان است .
با مصرف دو فنجان شیر ومقدار کمی گوشت ، پروتئین مورد نیاز روزانه را می توان تأمین کرد .کمبود پروتئین زیان آور است ، در حالی که اضافی آن قابل دفع می باشد اشخاصی که با کمبود پروتئین مواجه هستند بیشتر در معرض بیماری های عفونی واسهال هستند کمبود آن اثر بدی در رشد جنین ، نوزاد ، کودک وجوان وهمچنین سبب وقفه در رشد مغزی وکاهش اندازه طفل بطور دائم شده وتمام مراحل رشد دیرتر از وقت طبیعی آن انجام می گیرد .
 

گوینده:پوران حاجتی