جهش تولید | چهارشنبه، ۵ آذر ۱۳۹۹

نفخ کمتر با غذای پخته‌ تر - show-content

 

 

نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

نفخ کمتر با غذای پخته‌ تر

نفخ کمتر با غذای پخته‌ تر


شاید شما جزو آن دسته از افرادی باشید که مدام نفخ می‌ کنید و به همین دلیل مصرف مواد غذایی نفاخ مانند حبوبات یا سبزیجات را به کل کنار گذاشته‌ اید. اما این، راه‌ حل درستی نیست...

 

حبوبات، سبزیجات و میوه‌ ها منابع غنی فیبر هستند و حذف ‌شان از برنامه غذایی می ‌تواند مشکلات گوارشی نظیر یبوست را پیش بیاورد. اگر دچار نفخ می ‌شوید ابتدا باید خود نفخ را بشناسید و دلیل نفخ کردن ‌تان را پیدا کنید.

 

بسیاری از افراد به دلیل آن که اسفنکتر تحتانی مری ‌‌شان گشاد شده است، دچار نفخ می ‌شوند. مصرف برخی خوراکی‌ ها نظیر نوشابه‌ های گازدار یا کافئین ‌دار وحتی چای و قهوه و نسکافه یا برخی داروها سبب شل شدن اسفنکتر تحتانی مری می ‌شوند. در این دسته از افراد، موقع حرف زدن، نوشیدن نوشابه یا آب با نی، سیگار کشیدن و آدامس خوردن، هوا داخل معده شده و نفخ ایجاد می ‌شود. در این افراد نفخ کردن تنها به دلیل مصرف یک غذای خاص نیست. آن ها در هر شرایطی دچار نفخ می‌ شوند. پس آن ها باید مواد غذایی‌ای را که موجب شل شدن این ناحیه از مری می ‌شوند را حذف کنند.

در افرادی که ناحیه تحتانی مری شان شل نیست تنها در شرایطی که حبوبات و سبزیجات مصرف کنند، دچار نفخ می شوند. پس بهتر است مصرف سبزیجات به‌ طور تدریجی بالا رود تا کمتر دچار نفخ شوند. به این ترتیب، بدن کم‌ کم به این شرایط عادت خواهد کرد. اما در مورد حبوبات بهتر است آن ها را شب قبل از پخت خیس کنند تا ماده ی نفاخ، در آب حل ‌شود و دور ریختن آب سبب کم شدن حالت نفاخی حبوبات شود.

 

راه‌ حل دیگر این است که فرد در کنار مصرف مواد غذایی نفاخ، خوراکی‌ های کاهنده نفخ مانند عرق نعناع یا زیره یا برخی داروها را مصرف کند. اصولا وقتی ماده‌ ای نفخ می آورد دلیل آن هضم نشدن کامل آن ماده است. در این شرایط هر چه ماده غذایی پخته‌ تر شود، قابلیت هضم بالاتر رفته، جذب ماده غذایی بیشتر شده و از حالت نفاخی آن کاسته می ‌شود.

دکتر سعید حسینی - متخصص تغذیه و رژیم درمانی
منبع : تبیان