جهش تولید | پنج‌شنبه، ۱ آبان ۱۳۹۹

میوه های تابستانی - show-content

 

 

نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

میوه های تابستانی

میوه های تابستانی


فصل تابستان، فصل گرماست، بنابراین به دلیل تعریق بیشتر، نیاز بدن به آب، املاح و ویتامین ها بیشتر می شود و میوه ها از بهترین منابع تامین کننده این مواد مغذی هستند زیرا علاوه بر تامین نیازهای بدن موجب شادابی و طراوت پوست و پیشگیری از بیماریها می شوند.

میوه های آبدار و شیرین مزه این خانواده شامل هندوانه، خربزه، طالبی، گرمک و بسیار نشاط آور برطرف کننده عطش و تشنگی و تامین کننده آب از دست رفته بدن به خصوص در فصل تابستان هستند. در بین میوه های این خانواده طالبی منبع غنی از ویتامین C و همچنین منبع خوبی از ویتامین های B6 و A است.

 

خربزه

خربزه نیز علاوه بر تامین ویتامین C، منبع غنی از پتاسیم است که به کاهش فشارخون کمک می کند. هندوانه با 92 درصد آب علاوه بر رفع نیاز بدن به آب، دارای رنگدانه گیاهی به نام لیکوپن است که یک آنتی اکسیدان است که موجب محافظت بدن در برابر سرطان می شود. همچنین قند موجود در آن می تواند بخشی از انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.

 

گیلاس

گیلاس این میوه آب دار و خوش طعم و متنوع در رنگ های زرد، قرمز یا سیاه است. انواع گیلاس منبع خوبی از ویتامین C و پیش ساز ویتامین A کاروتن هستند به ویژه گیلاس های ترش نسبت به انواع شیرین، از این نظر غنی ترند.

 

هلو

هلوها میوه های نارنجی رنگی هستند که با داشتن رنگدانه های گیاهی از انواع کاروتن های آنتی اکسیدان در پیشگیری از سرطان موثرند.

فوائد مصرف هلو

هلوی تازه با داشتن مقدار قابل توجهی پتاسیم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

هلوها مقدار قابل توجهی کاروتن های آنتی اکسیدان، فلاونوئیدر و ویتامین C دارند و نقش مهمی در مقابله با بیماریهای مزمن نظیر بیماریهای قلبی و انواع سرطان دارند.

شواهد علمی بیان می کند که بیماری خونریزی از لثه ها و شل شدن و افتادن دندانها در افرادی که سطوح ویتامین C پایین تری دارند، 5/3 برابر افرادی است که ویتامین C آنها نرمال است. بنابراین مصرف هلو که منبع غنی از ویتامین C است (هر یک هلوی متوسط، 34 میلی گرم ویتامین C دارد) به پیشگیری از این بیماری کمک شایانی می کند.

 

زردآلو

زردآلو با داشتن مقدار زیادی قند ساکاروز، میوه ای شیرین است، رنگ زرد پوست و گوشت آن به خاطر رنگدانه آنتی اکسیدان آن، B کاروتن است که هر قدر رنگ آن پررنگ تر باشد محتوی B کاروتن آن بیشتر است.

فوائد مصرف زردآلو

B – کاروتن زرد آلو در پاک سازی ترکیباتی که مسوول ایجاد تغییرات سرطان در سلولها هستند کمک می کند.

برگه های زردآلو منبع غنی از پتاسیم هستند و تحقیقات نشان داده است که دریافت پتاسیم مازاد در رژیم غدایی روزانه، موجب کاهش فشار خون در افراد دارای فشار خون طبیعی و افراد یا فشار خون بالا می شود.

زرد آلو به دلیل داشتن پتاسیم بالا، به عنوان یک میان وعده و دسر خوب برای سالمندان که از افسردگی روانی و گیجی ناشی از فقدان پتاسیم در رژیم غذایی رنج می برند بسیار مفید است.

زردآلوها به دلیل داشتن کاروتن کافی از شب کوری و دیدکافی در افراد به خصوص سالمندان که میوه و سبزی تازه کمتری مصرف می کنند، جلوگیری می کنند.

زردآلو به دلیل داشتن فیبر غذایی و افزایش تدریجی قند خون به عنوان یک میان وعده کامل کم کالری برای افراد که برنامه کاهش وزن دارند، مفید است.

توجه: هرگز مغز هسته تلخ زرد آلو نخورید چون حاوی ماده ای بنام آمیگدالین است که در بدن سیانید آزاد می کند و موجب اختلال تنفسی، فلج و حتی مرگ می شود.

 

انگور

انگور میوه‌ای است بهشتی که شامل ویتامین‌های آ، ب، و ث می‌باشد هم چنین دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن،‌ فسفر، پتاسیم و آلبومین است‌. امروزه در طب درمان‌های طبیعی (نتروپت), از رژیم‌های مختلف انگور استفاده می‌کنند.

انگور یکی از میوه‌های ضد سرطان شناخته شده است و این به خاطر خواص ضد عفونی کنندگی آن است‌.

 

شلیل

شلیل سرشار از ویتامین های C و A و بهترین میوه برای افراد گرمازده است.بیش از 150 گونه شلیل در دنیا وجود دارد. شلیل میوه بومی آسیاست. این میوه كه هلوی بدون كرك نامیده می شود، از خانواده هلو است و طعمی شیرین تر از هلو دارد.

شلیل در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری های مزمن نظیر سرطان، دیابت و بیماری های قلبی عروقی كه از مهمترین علل مرگ و میر هستند موٌثر است.

 

منبع:تبیان