جهش تولید | پنج‌شنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۹

موز جایگزینی مناسب برای نوشابه های انرژی زا - show-content

 

 

نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

موز جایگزینی مناسب برای نوشابه های انرژی زا

موز جایگزینی مناسب برای نوشابه های انرژی زا


موز میوه ای است که از گذشته های دور به عنوان منبعی غنی از انرژی مورد توجه بوده است. این میوه سرشار از پتاسیم و دیگر مواد غذایی است و می تواند میان وعده غذایی مناسبی برای افزایش قوای جسمانی ورزشکاران و بویژه دوچرخه سواران، دونده ها و کوهنوردان باشد.
بررسی مقایسه ای اثرات موز و نوشیدنی های انرژی زا بر بدن نشان می دهد انرژی دریافتی بدن از خوردن یک عدد موز نه تنها با انرژی دریافتی از نوشیدن یک بطری نوشابه انرژی زا برابری می کند بلکه در موز آنتی اکسیدان هایی وجود دارد که در نوشابه های انرژی زا هیچ ردپایی از این مواد که می تواند نقش مهمی در سلامت بدن داشته باشد، یافت نمی شود.
علاوه بر این، موز حاوی فیبر، پتاسیم و ویتامین B۶ است و قند موجود در موز در مقایسه با قندی که در نوشابه های انرژی زا وجود دارد سالم تر است و به این ترتیب می تواند جایگزین مناسبی برای نوشابه های انرژی زای کربوهیدراته باشد.
کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم، آهن، سدیم، روی و تانن از جمله مواد معدنی است که در موز وجود دارد، به گفته متخصصان تغذیه، این میوه از نظر مواد غذایی با گوشت برابری می کند و تنها تفاوت آن با گوشت در این است که چربی و کلسیم کمتری دارد.
غلظت ویتامین های موجود در موز به اندازه ای است که جذب آن را در بدن تسهیل می کند. از آنجا که این میوه سرشار از انرژی است، خوردن آن به افرادی که فعالیت های بدنی انجام می دهند، توصیه می شود.
اگر این میوه در برنامه غذایی افراد جایگزین شیرینی و میان وعده های کم کالری و پرحجم شود، سلامت آنها به میزان قابل توجهی بهبود پیدا می کند و البته با توجه به این که این میوه حاوی مقادیر زیادی ماده قندی و کربوهیدرات است، افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند و مشکل اضافه وزن دارند، نباید در خوردن آن زیاده روی کنند.
همچنین موز میوه ای است که خطر ابتلا به حملات قلبی را کاهش می دهد و فشار خون را تنظیم می کند. ماده ای که موجب تنظیم گردش خون در بدن می شود، همان پتاسیم موجود در موز است.
مصرف روزانه پتاسیم به عنوان یک مکمل غذایی خطر حملات قلبی را کاهش می دهد. اغلب افرادی که با مشکل فشار خون بالا مواجه هستند، در صورتی که مواد غذایی حاوی پتاسیم مانند موز را در برنامه غذایی روزانه شان بگنجانند؛ نیازی به مصرف دارو نداشته یا باید داروی کمتری مصرف کنند.
در موز یک ماده شیمیایی بازدارنده وجود دارد که به عنوان سدی نفوذناپذیر در برابر باکتری های ایجاد کننده زخم های گوارشی عمل می کند.
علاوه بر این در موزهای رسیده ماده ای تولید می شود که ساختار شیمیایی آن شبیه به لایه پوششی تولید شده در معده است که مانع از آسیب دیدگی بافت معده در مجاورت اسید ترشح شده در معده می شود. به این ترتیب می توان گفت این میوه انرژی زا می تواند سلامت بدنتان را هم تضمین کند.




روزنامه جام جم