حمایت از کالای ایرانی | دوشنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۷

مصاحبه با خانم اجدادی - نمایش محتوای خبر

 

 

مصاحبه با خانم اجدادی

شناسه : 346205961

مصاحبه با خانم اجدادی

کبری اجدادی:
بیش از 20 سال است که با گفت و گوهایش شناخته می شود. صداقت و صراحت حرفه ای بر زبانش جاری است و هنوز هم وقتی چاشنی چالش حرف هایش، گفتگو را به جاهای باریک می کشاند چشمانش برق می زند. روز خبرنگار بهانه ای شد برای انجام مصاحبه وگپ مفصل ما با صاحب نظر گفت و گوهای پر چالش وجذاب خبر گیلان .
کبرا اجدادی مهرماه 1348در اهواز،بهار زندگی اش را آغاز کرده است.دوران ابتدایی و مقطع راهنمایی را در تهران و رشت سپری کرد.
سالهای متوسطه را هم در رشت پشت سرگذاشت. میانه خوبی با علم آموزی و ادبیات دارد و کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته های زبان و ادبیات فارسی اخذ نمود.
وی از سال 1375همکاری خود را با صدا و سیمای گیلان در واحد اطلاعات و اخبارآغاز نمودو پشت میز تحریریه خبر ، اجرا و گویندگی نشست. او علاوه بر اجرا،سردبیری گفتگوی ویژه خبری را هم برعهده دارد.


1-می گویند هرکس مقابل شما بنشیند کم می آورد؟
اصلا با این جمله شما موافق نیستم . اساسا در خبر، مچ گیری غیر منصفانه و خلاف رویکردهای خبری جایی ندارد. جمله رو تصحیح  می کنم هر سوال شونده ای که نتواند به سوالات خبری پاسخ مستدل و قانع کننده دهد در مقابل گوینده و از آن مهمتر در مقابل مخاطبی که گفتگو را می بیند ،کم میاورد. البته تسلط بر اجرا و اشراف مجری به گفتگو و سئوال ،در چالشی کردن یا به زبان بهتر، نقادانه کردن گفتگو بسیار موثر است . اگر مردم در مورد من به این نتیجه رسیده اند که در برنامه گفتگوی ویژه خبری، مسئول محترمی در مقابل مجری کم می آورد ،اگر شرایطی که گفتم محقق شده ،من خوشحالم.


2- درگفتگوهایتان بیشتر طرف مردم را می گیرید یا رسانه؟
خبر، سازوکار بی طرف است. در تعاریف خبری آمده که خبرنگار به دنبال واقعیت است. گاه این واقعیت در کفه ترازوی مردمی قراردارد و گاه در کفه ترازوی مسئوولان، به شخصه گفتگو را طوری اداره می کنم که واقعیت مطلب ادا شود،البته با توجه به اینکه سوالاتی که پرسیده می شود. عموما سوالات مردمی است و مسئول مربوطه در واقع به مردم پاسخ می گوید. بی شک من بیشتر طرف مردم را دارم.

3- می گویند مصاحبه باید عرق آدم را در بیاورد، از این نوع مصاحبه ها داشته اید؟
برای ارائه کار حرفه ای و شایسته  باید تلاش کرد. قطعا برای ارائه یک گفتگوی ویژه همه جانبه و مستدل باید مطالعه کرد،باید منابع مختلف را دید ،باید هنگام طراحی سوال به مصاحبه شونده و مخاطب توجه کرد و سوال را براساس نیاز گفتگو طراحی کرد. در ضمن باید هنگام اجرا به برقراری ارتباط مناسب با مخاطب توجه کامل داشت و به این مساله مهم توجه کرد که هدف ما از مصاحبه خبری ارائه اطلاعات به مخاطب و پرسشگری هدفمند از سوال شونده است. این،کاری سخت و به تعبیر  شما کاری است که عرق آدم را در می آورد . البته آن روی سکه چنین گفتگویی است که ،عرق مصاحبه شونده هم در می آید. چون پاسخ دادن به سئوالاتی که با اشراف اطلاعاتی ،هدف گذاری منطقی و اجرای حرفه ای طرح می شود، کار دشواری است. حالا قضاوت با شما عرق چه کسی بیشتر در می آید؟؟


4- جنجالی بودن را دوست دارید؟
بله،چون اساسا جنجال یا به تعبیر ما خبری ها «درگیری» یکی از ارزشهای مهم خبریست که مخاطب را به شدت جلب می کند. نگاهی به اخبار روز دنیا نشان می دهد در بیشترین خبرهای مخابره شده به این ارزش خبری توجه می شود. چرا که مردم اساسا پیگیر امور جنجال برانگیزند. البته اجرای گفتگوی جنجال برانگیز خبری هم قواعدی دارد که منطقی ،هدفمند بودن و پرهیز از مچ گیری های سطحی از مهم ترین آنها است.


6- تعداد گفتگوهای ویژه خبری خور را به حافظه سپرده اید؟
از سال 79 اجرای گفتگو را آغاز کردم . آمار دقیقی در دست ندارم ،اما به طور متوسط هفته ای سه گفتگو دارم که با یک حساب سرانگشتی حدود 2700 گفتگو می شود.

7- چه نمره ای به خودتان می دهید؟
من به خودم 18 می دهم اما م