رونق تولید ملی | سه‌شنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۸

مشكلات گوارشي معده در ماه مبارك رمضان - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

مشكلات گوارشي معده در ماه مبارك رمضان

Loading the player...

دانلود

درماه رمضان، ممكن است عوارضي مانند خشكي دهان، آروغ زدن، نفخ شكم، احساس سنگيني شكم، سوزش سر دل، تهوع، يبوست و تغييرات اشتها ديده شود.
 مصرف كدام مواد غذايي سبب بروز سوء هاضمه و نفخ مي شود؟
پرخوري، مصرف زياد غذاهاي چرب و سرخ شده، غذاهاي تند و غذاهايي كه ايجاد نفخ مي‌كنند، مثل كلم، نوشابه هاي گازدار، سير،پياز، فلفل به خصوص فلفل دلمه‌اي، حبوبات مانند عدس، لوبيا، نخود، لپه و مصرف زياد مواد قندي، دسرهاي شيرين، زولبيا و باميه، مصرف آب به همراه وعده غذايي ، مصرف غذا در حجم زياد و مواد غذايي به اصطلاح سنگين مانند آش رشته و غذاهاي غليظ آبكي سبب نفخ و مشكلات گوارشي مي‌شوند.
 علت سوزش سردل در ماه رمضان چيست؟
درماه رمضان اغلب پرخوري و مصرف غذا به مقدار زياد به خصوص در وعده افطار، سبب بازگشت محتويات معده به مري و احساس سوزش سردل مي‌شود. غذاهاي  چرب و سرخ شده كه ديرتر از معده خارج مي‌شوند، غذاهاي تند، قهوه و چاي پررنگ، نوشابه‌هاي گازدار، موادي مثل نعناع، شكلات، ادويه‌جات و مصرف سيگار مي‌تواند باعث سوزش سردل در افراد روزه دار شود.توصيه مي‌شود به منظور پيشگيري از سوزش سردل، افراد روزه دار از پرخوري و مصرف وعده‌هاي غذايي حجيم بپرهيزند. اين افراد بايد تا حد امكان تعداد وعده‌هاي غذايي خود را افزايش دهند تا بتوانند در هر وعده حجم كمتري غذا مصرف كنند، لباسهاي تنگ نپوشند و حداقل تا 3 ساعت پس از صرف غذا دراز نكشند.


به چه دليل يبوست در افراد روزه دار افزايش مي‌يابد؟
گرسنگي، كاهش مايعات دريافتي و كاهش فعاليت بدني يبوست را در افراد روزه دار افزايش مي‌دهند. از سوي ديگر تغيير الگوي وعده‌هاي غذايي و خواب در ماه رمضان سبب كاهش حركات روده مي‌شوند به همين دليل سرعت عبور مدفوع در روده كاهش مي‌يابد، در نتيجه آب بيشتري از دست داده و سبب ايجاد يبوست مي‌شود.
با نوشيدن مقادير كافي آب و مايعات و افزايش دريافت منابع فيبر رژيمي مانند ميوه و سالاد در وعده‌هاي سحري، افطار و پس از افطار به حفظ آب و انجام حركات طبيعي روده در ماه رمضان كمك كرد تا مدت زمان عبور مواد از دستگاه گوارش كاهش يافته و از ايجاد يبوست و نفخ جلوگيري شود. جهت درمان يبوست بايد مصرف آب، غلات سبوس‌دار، آرد قهوه‌اي، انجير و آلوي خشك خيسانده، ميوه‌ها به خصوص همراه با پوست و سبزيجات را افزايش داد. افراد مبتلا به يبوست بهتر است مصرف چاي خود را كاهش دهند. افزايش فعاليت بدني و تحرك نيز به درمان يبوست كمك مي‌كند.