رونق تولید ملی | چهارشنبه، ۱ آبان ۱۳۹۸

سیستم حمل و نقلی اتوبوس به حفظ محیط زیست شهری كمك مي‌كند - نمایش محتوای خبر

 

 

سیستم حمل و نقلی اتوبوس به حفظ محیط زیست شهری كمك مي‌كند

شناسه : 64200070

عضو هیئت مديره مركز عمران جهاددانشگاهي گيلان گفت: احداث خطوط ویژه اتوبوس با توجه به مطالعات مبدأ و مقصد می‌تواند کمک شایانی به ترغیب شهروندان رشتی در استفاده از این مد سفر نماید.

محمدرضا حاجي‌پور،‌ عضو هیئت مديره گروه عمران جهاددانشگاهي گيلان در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) – منطقه گيلان، در خصوص حمل و نقل عمومی در شهر رشت، اظهار كرد: حمل و نقل عمومی به سیستم‌های اتوبوسی و ریلی ، البته در یک تعریف فراگیرتر در مبحث برون شهری هواپیمای مسافربری و کشتی مسافربری جزء حمل و نقل عمومی محسوب می‌گردد اما در شهر رشت در حال حاضر سیستم حمل و نقلی اتوبوسی در حال استفاده و سیستم ریلی در مرحله مطالعه توسط مهندسین مشاور قرار دارد.

وي افزود: در رشت مانند اکثر شهرهای ایران حمل و نقل عمومی از مسیرها و برنامه زمانبندی کلی خاصی تبعیت می‌کند. حمل و نقل عمومی خصوصا برای طبقه متوسط و ضعیف جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است، در اکثر مواقع انتخاب محل سکونت که مبدا یا مقصد آن‌ها خانه است، را در بر می‌گیرد بسیار مهم تلقی می‌گردد و معمولا فاصله بین محل کار و خانه مهمترین سفریست که افراد به صورت روزانه انجام می‌دهند، برای تسهیل دسترسی شهروندان با درآمد کمتر می‌توان به این موضوع به صورت یک چالش همچنان باقی نگریست و برای گسترش امکانات سفر برای شهروندان محروم رشت تلاش‌هایی انجام داد.

حاجي‌پور گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که افراد کم درآمد در مقایسه با عموم جمعیت، سفر کوتاه‌تری برای رسیدن به محل کار خود انجام می‌دهند و جویندگان کار بدون خودرو تمایلی به کار کردن در خارج از محدوده جغرافیایی خود ندارند و به این صورت فرصت‌های شغلی آنان محدود می‌گردد.

عضو هیئت مديره مركز عمران جهاددانشگاهي گيلان بيان كرد: در حال حاضر در شهر رشت سیستم حمل و نقل اتوبوسی تنها یک دیدگاه را در ذهن بیننده‌ای که یک کاربر سیستم حمل و نقل عمومی را مشاهده می‌کند متبلور می‌سازد و آن این است که کاربر از طبقه کم درآمد جامعه بوده و دلیل این تصور آنست که سیستم حمل و نقل اتوبوسی در شهر رشت فقط و تنها یک خصوصیت بارز دارد که آن ارزان بودن سفر است.

وي اضافه كرد: خیلی از شهروندان رشتی استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی نظير اتوبوس را برای خود زشت می‌دانند، در اینجا این سئوال در ذهن به وجود می‌آید که اگر سفرهای درون شهری با سیستم حمل و نقل عمومی غیر از ارزان بودن خصوصیات خوب دیگری داشت باز هم مورد استفاده بیشتر شهروندان قرار نمی‌گرفت، اگر سفرها سریع‌تر و با راحتی بیشتر با اتلاف وقت کمتری در ایستگاه‌ها و ایمن انجام می‌پذیرفت و با توجه به محدودیت‌های موجود برای وسایل نقیله شخصی از جمله معضلات پارکینگ که در مباحث بعدی که به طور کامل به آن خواهم پرداخت و بن‌بست‌های ترافیکی در ساعات پیک، آیا سیستم حمل و نقل عمومی باز هم مورد استفاده بیشتر شهروندان قرار نمی‌گرفت؟

حاجي‌پور با بيان اينكه منطقه آزاد بندر انزلی، فرصتی که نباید نادیده گرفت، تصريح كرد: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در شهر و همچنین افزایش تعداد آنها با توجه به کسری بودجه و همچنین عدم تحقق بودجه شهرداری و هزینه‌های هنگفت آن کمی بعید به نظر می‌رسد، اما فروش دستگاه‌های موجود و مناسب بودن قیمت اتوبوس‌ها با پلاک منطقه آزاد بندرانزلی که هم بسیار با کیفیت و هم غیر آلاینده و راحت هستند، در سیستم حمل و نقلی اتوبوس کمک شایانی به حفظ محیط زیست شهری کرده و همچنین راحتی سفر را برای شهروندان در بر خواهد داشت.

عضو هيئت مديره مركز عمران جهاددانشگاهي گيلان ادامه داد: البته شهرداری می‌تواند با برون سپاری همه یا بعضی از خطوط به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و افزایش عادلانه قیمت بلیط هزینه‌های کمتری را متقبل شود، يک خط از خیابان یا بزرگراه به اتوبوس‌ها اختصاص داده می‌شود، ضمنا می‌توان از خط ویژه اتوبوس برای عبور خودروهای امدادی استفاده کرد. خط ویژه اتوبوس را می‌توان به طرق مختلف مشخص نمود.

وي گفت: احداث خطوط ویژه اتوبوس با توجه به مطالعات مبدأ و مقصد می‌تواند کمک شایانی به ترغیب شهروندان رشتی در استفاده از این مد سفر نماید، زیرا به شدت مدت زمان سفر را کاهش خواهد داد هم اکنون خط ویژه خیابان امام خمینی در آستانه احداث قرار دارد، همچنين استفاده از سیستم حمل و نقل هوشمند( ITS )  در این زمینه در راستای رسیدن به اهداف بسیار مفید است. سیستم حمل و نقل هوشمند به معنی استفاده از تکنولوژی در هرچه ایمن‌تر و موثرتر ساختن حمل و نقل است. این سیستم شامل ارائه اطلاعات جاری به مسافران، سریع‌تر و راحت کردن حمل و نقل، مدیریت بهتر عبور و مرور و پاسخگویی مناسب‌تر به نیازهای اضطراری است.

حاجي‌پور بيان كرد: خطوط اتوبوسرانی که تحت اجرای این سیستم قرار می‌گیرند، مسافرانشان در هر ایستگاه از ساعت ورود اتوبوس‌ها با استفاده از تابلوهای پیام متغیر در هر لحظه آگاه می‌شوند و اتوبوس‌ها نیز در صورت تأخیر در برنامه زمانی خود از حق تقدم ترافیکی برخوردار می‌گردند تا بدون تأخیر به ایستگاه مربوطه برسند.

عضو هيئت مديره مركز عمران جهاد دانشگاهي گيلان بيان كرد: ارتقای کیفیت سیستم اتوبوسرانی بسیار مهم است. سیستم‌های مدیریت اتوبوس عبارتند از مجموعه‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری و شبکه‌ای که با عملکرد یکپارچه موجب کارکرد عرضه شامل: ناوگان، نیروی انسانی، شریان‌ها و تجهیزات و اطلاع‌رسانی و خدمت و رضایت بیشتر مشتریان می‌گردد.

وي بيان كرد: باید به صورت مسقف و محصور به شیشه گردند و مجهز به تهویه مطبوع سردو گرم باشند. بدین ترتیب مسافران در حال انتظار از سرما و گرمای طاقت فرسا آزرده نخواهند شد و لحظات انتظار برایشان عذاب آور نیست.