جهش تولید | پنج‌شنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۹

روش های غلبه بر عادات بد غذایی - show-content

 

 

نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

روش های غلبه بر عادات بد غذایی

روش های غلبه بر عادات بد غذایی


آیا عادات بد غذایی تان لاغر و متناسب شدن را برایتان دشوار کرده است؟ اگر این طور است، در زیر توصیه هایی ارزشمند برای غلبه بر آنها آورده ایم.
معمولا جلوی تلویزیون که می نشینید یک ظرف تنقلات مقابلتان می گذارید و به خودتان که می آیید می بینید که آن را تمام کرده اید؟ شاید هم جزو آن دسته از افراد باشید تصور می کنند برای سرعت غذاخوردنشان باید رکورد بزنند؟ اگر این خصوصیات به نظرتان آشنا می رسد، احتمالا عادات غذایی بدی دارید. اما نگران نباشید. فقط شما نیستید که با چنین مشکلاتی درگیرید. هرساله میلیون ها نفر در سراسر جهان ساعات بی شماری را صرف غلبه بر عادات بد غذایی خود می کنند اما تعداد قابل توجهی از آنها با شکست مواجه می شوند. چرا؟ چون دست کشیدن از یک رفتار که برایتان به شکل عادت درآمده است کار ساده ای نیست. به همین دلیل است که تصمیم گرفته ایم این توصیه ها را در این رابطه برایتان ارائه کنیم.

● عادت بد چیست؟
عادت رفتار و عملی است که بدون فکر کردن انجام می دهیم، یعنی اتفاقی ناخودآگاه. اگر تصور می کنیم که این عادت مطلوب نیست، به آن برچسب «عادت بد» می زنیم. عادت بد عادتی است که حتی اگر دیگر به آن فکر نکنیم هم باز آن را انجام می دهیم.

● چه چیزی موجب عادات بد غذایی می شود؟
درست مثل هر عادت بد دیگری، عوامل مختلفی می تواند افراد را به سمت بد غذاخوردن بکشاند. عواملی وجود دارند که علت و سرمنشاء اکثر عادات بد غذایی هستند:
ـ نداشتن نظم
ـ استرس
ـ راحت طلبی
در زیر به بررسی ۵ مورد از متداول ترین عادات بد غذایی می پردازیم.
▪ عادت ۱: پرخوری
توضیح: فریادهای دل بیچاره تان که حسابی سیر شده است را نادیده می گیرید و به خوردن ادامه می دهید.
ریشه مشکل: نداشتن نظم و قانون
راهکار: پرخوری معمولا در نتیجه گرسنگی زیاد اتفاق می افتد. برای مقابله با پرخوری، سعی کنید قبل از این که زیادی گرسنه شوید، غذا بخورید. موقع غذا خوردن، سعی کنید غذا را به آرامی بخورید و هر لقمه را حسابی بجوید. برای مغز مدتی طول می کشد تا احساس سیری را ثبت کند، به همین علت کندتر کردن سرعت تان موجب می شود به اندازه کافی غذا بخورید و آخر این که سعی کنید به همه جنبه های زندگیتان نظم بیشتری بدهید. منظم کردن زندگی راه خوبی برای شروع است.
▪ عادت ۲: خوردن غذاهای ناسالم
توضیح: بدون توجه به هرم موادغذایی مهم برای بدن، هر غذای ناسالمی را می خورید.
ریشه مشکل: راحت طلبی
راهکار: دلیلی دارد که به غذاهای ناسالم این طور می گویند. غذاهای ناسالمی که همیشه می خورید ندرتا مغذی هستند و علاوه بر این سیرتان هم نمی کنند به همین دلیل در خوردن آنها زیاده روی می کنید. افراد از خوردن غذاهای مشابه خسته می شوند به همین دلیل غذاهای ناسالم فوری برای آنها راحت تر است. نباید اسیر این راحت طلبی شوید. غذاهای سالم هم می توانند به همان اندازه غذاهای ناسالم متنوع باشند اما انگیزه برای تغییر باید از درونتان ایجاد شود. برای شروع، می توانید به یک کلاس آشپزی بروید تا با انواع بیشتری از غذاها آشنا شوید.
▪ عادت ۳: تند غذا خوردن
توضیح: هر وعده غذایی برای شما یک مسابقه محسوب می شود و سعی می کنید هر بار رکوردتان را بهتر کنید!
ریشه مشکل: استرس
راهکار: اگر استرس و دغدغه های فکری زیادی دارید، این احتمال وجود دارد که در غذا خوردن شما مشخص شود. راهکار این است که خودتان تلاش کرده و کمی سرعت غذا خوردنتان را پایین بیاورید. می توانید با انتخاب غذاهای پیچیده تر که نیاز به وسایل و زمان زیادی برای تمام کردن داشته باشند، شروع کنید. با یادگیری برخی تکنیک های کاهش استرس مثل مدیتیشن می توانید ریشه مشکلتان را نیز برطرف کنید.
▪ عادت ۴: پر خوری آخر هفته
توضیح: در طول هفته هیچ نمی خورید اما به آخر هفته که می رسد هیچ چیز جلودارتان نیست.
ریشه مشکل: نداشتن نظم
راهکار: چه بخواهید وزنتان را پایین بیاورید یا آن را حفظ کنید، ۵ روز تلاش و کم خوری خیلی راحت با ۲ روز پرخوری آخر هفته جبران خواهد شد. اگر مشکلتان بیرون غذا خوردن است، قبل از این که به رستوران بروید در خانه یک غذای سبک بخورید و در طول هفته هم خیلی خودتان را محدود نکنید. هیچ کس نمی تواند همیشه سالم غذا بخورد، عملی نیست.
▪ عادت ۵: پرخوری پای تلویزیون
توضیح: زمانی که پای تلویزیون می نشینید، کنترل آن را در دستتان گرفته و دیگر هیچ توجهی به تنقلاتی که وارد دهانتان می شود ندارید.
ریشه مشکل: مختلف.
راهکار: این گونه پرخوری ها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شاید استرستان زیاد باشد و با این کار تلاش کنید که به دغدغه هایتان کمتر فکر کنید یا شاید هم راحت تر باشد که شامتان را با برنامه تلویزیون محبوبتان صرف کنید. باید اول ریشه مشکل را پیدا کنید. دلیل آن هر چه که باشد باید این عادت را ترک کنید. لطفی در حق خودتان بکنید و غذا را از جلوی تلویزیون بردارید. اگر می خواهید همراه تلویزیون تنقلات بخورید، یک سهم غذایی مشخص از قبل برای خودتان تهیه کنید و فقط همان مقدار بخورید.

ترک عادت
هیچ کس نمی تواند وقتی صحبت از لذت های مربوط به شکم است، ادعای بی گناهی کند، بنابراین اولین قدم برای هر برنامه ترک عادات بد غذایی تشخیص مشکل و ضعف هایتان است. «برای موفقیت تغییراتی که می خواهید ایجاد کنید، باید رابطه تان با غذا، انگیزه تان برای کم کردن وزن و هدف هایتان را دوباره ارزیابی کنید. نقاط ضعفتان را پیدا کنید و نرم نرم روی آنها کار کنید. همیشه به این فکر کنید که می توانید حتی به سخت ترین هدف هایتان هم برسید.»


از: وبلاگ دفتر حیات انسان
health۲۰۰۸.blogfa.com

روزنامه جام جم