جهش تولید | دوشنبه، ۱۰ آذر ۱۳۹۹

دیابت و ۱۰ نکته برای جلوگیری از مشکلات آن - show-content

 

 

نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

دیابت و ۱۰ نکته برای جلوگیری از مشکلات آن

دیابت و ۱۰ نکته برای جلوگیری از مشکلات آن


چگونه دیابت خود را کنترل کنیم و از یک زندگی شاد و سالم لذت ببریم؟ در این مقاله ۱۰ نکته اساسی برای مراقبت بهتر و پیشگیری از بروز مشکلات جدی در آینده و بهبود سریع تر به بیماران دیابتی معرفی می شود.

دیابت بیماری ای جدی است و درمان آن نیاز به مراقبت ساعت به ساعت دارد  اما تلاش بیماران در بهبود وضعیتشان تاثیر به سزایی دارد و به آنها کمک می کند از عوارض جانبی جدی دیابت در امان باشند.

در این مقاله ۱۰ نکته اساسی برای مراقبت بهتر و پیشگیری از بروز مشکلات جدی در آینده و بهبود سریعتر به بیماران دیابتی معرفی می شود:


۱- نسبت به بیماری خود احساس تعهد و مسوولیت کنید

پزشک معالج شما، پرستاران و سایر متخصصانی که شما در درمان و کنترل بیماری تان همراهی تان می کنند، در واقع حامی و مشوق شما در بهبود وضع تان هستند. اما باید به یاد داشته باشید که هیچ کس به اندازه خودتان در سلامتی و بهبود بیماری شما موثر نیست.

سعی کنید تمام آگاهی هایی را که می توانید در رابطه با دیابت به دست آورید را فرا بگیرید. مصرف غذای سالم و ورزش کردن را در خود به یک عادت روزانه تبدیل کنید. تعادل در وزن تاثیر بسزایی در سلامتی شما دارد. به صورت منظم به قند خون خود را اندازه گیری کنید و دستورالعمل های پزشک را در نگه داشتن قند خون در وضعیت طبیعی، با جدیت دنبال کنید. هر زمان که احساس نیاز کردید با پزشک معالجتان تماس بگیرید و سوالاتتان را از او بپرسید.


۲- سیگار نکشید

اگر سیگار می‌کشید و یا هر نوع دخانیات دیگری را استفاده می کنید لازم است هر چه زودتر نسبت به ترک آن اقدام کنید. مصرف دخانیات خطر ابتلا به عوارض مزمن دیابت از جمله حمله قلبی، سکته، آسیب های عصبی و بیماری های کلیوی را افزایش می دهد. طبق گزارش انجمن دیابت آمریکا، افراد مبتلا به دیابت که سیگار می کشند تا سه برابر بیشتر از دیابتی های پاک در معرض خطر بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند. جهت ترک هرچه سریع تر سیگار با پزشک معالج خود مشورت کنید.


۳- کلسترول و فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشید

همانند دیابت٬ فشار خون بالا به رگ های شما آسیب رسانده و احتمال بروز حمله قلبی را افزایش می دهد. کلسترول بالا نیز در یک فرد دیابتی اثرات مخرب بیشتری به بار می آورد. کلسترول و فشار خون بالا همراه هم درصد بروز حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد. مصرف غذاهای سالم و ورزش منظم می تواند یک راه حل مناسب با بازدهی دراز مدت برای شما باشد. در برخی موارد برای بیماران دارو نیز تجویز می شود.


۴- چک آپ سالیانه و مراجعه به چشم پزشک را فراموش نکنید

هر چند که اغلب بیماران دیابتی به صورت منظم تحت نظر پزشک یا معاینات منظم قرار می گیرند، اما این معاینات جایگزینی برای چک آپ های سالیانه و مراجعه به چشم پزشک نمی باشند. در چک آپ سالیانه، عوارض جانبی دیابت، مانند آسیب های کلیوی و یا مشکلات قلبی و عروقی و سیستم عصبی بررسی می شوند. همچنین چشم پزشک نیز آسیب های احتمالی به شبکیه و همچنین آب مروارید یا آب سیاه را -که از عوارض جانبی دیابت به شمار می روند- مورد بررسی قرار می دهد.


۵ - واکسن های خود را به موقع بزنید

قند خون بالا سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند. به همین دلیل تزریق واکسن های عادی در افراد دیابتی بیشتر اهمیت دارد. با پزشک خود درباره زدن واکس های زیر مشورت کنید:

- واکسن آنفلوآنزا: این واکسن که به صورت سالانه باید انجام شود که به افزایش مقاومت در برابر بیماری در فصل های شیوع آنفولانزا کمک می کند.

- واکسن ذات الریه: در بسیاری موارد، دریافت واکسن ذات الریه اغلب برای یک بار در طول عمر کافی است. اما ممکن است برای یک فرد دیابتی که بالاتر از ۶۵ سال سن دارد تزریق مجدد این واکسن، هر پنج سال یک بار ضرورت پیدا کند.

- واکسن هپاتیت ب: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، زدن واکسن هپاتیت ب، برای بیماران دیابتی نوع یک و دو که ۱۹ تا ۵۹ سال سن دارند را ضروری می داند. همچنین اخیراً توصیه شده به محض مشاهده علائم دیابت نوع یک یا دو در بدن افراد، ضروری است که بیماران واکسن هپاتیت ب را دریافت کنند. اگر شما بالای ۶۰ سال سن دارید و به دیابت مبتلا هستید و تا کنون واکسن هپاتیت ب را دریافت نکرده اید بهتر است با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

- سایر واکسن ها: لازم است بدانید دوره واکسیناسیون بر ضد بیماری کزاز، ۱۰ سال است. همچنین برخی پزشکان ممکن است بسته به شرایط محیطی یا مشاهده برخی عوامل در بیمار، واکسن خاصی را توصیه کنند.


۶- از دندان های خود مراقبت کنید

دیابت شما را مستعد بیماری های لثه می کند. برای محافظت از لثه و دندان ها حداقل دوبار در روز دندان های خود را  مسواک زده و یک بار نیز نخ دندان بکشید. همچنین مراجعه مرتب به دندان پزشک را (حداقل دو بار در سال) جدی بگیرید. علاوه بر این، در صورت مشاهده هر گونه عفونت، تورم و یا خونریزی در لثه، حتماً به دندان پزشک مراجعه کنید.


۷- از پاهای خود مراقبت کنید

قند خون بالا می تواند به اعصاب پا آسیب بزند و منجر به کاهش جریان خون در آنها شود. بدین ترتیب هر نوع تاول، بریدگی یا سوختگی که به حال خود رها شود، ممکن است به مشکلات جدی پا بیانجامد. برای جلوگیری از این مشکلات نکات زیر را رعایت کنید:

- پاهای خود را روزانه در آب ولرم بشوئید.
- پاها و خصوصاً بین انگشتان را با ملایمت خشک کنید.
- مچ و کف پا را با استفاده از کرم های مرطوب کننده نرم نگه دارید.
- از پاهای خود، در برابر بریدگی، سوختگی، تاول زدگی و انواع زخم، قرمزی یا تورم، به شدت مراقبت کنید.
- حتماً از جوراب نخی استفاده کنید.
- در صورت احساس درد یا مشاهده مشکلی در پاها، در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه کنید.


۸- روزانه آسپرین مصرف کنید

آسپرین دارویی مفید برای پیشگیری از لخته شدن خون است. مصرف روزانه آسپرین، خطر بروز حمله قلبی و سکته -که مهمترین و بدترین عارضه‌ی بیماران دیابتی است- را کاهش می دهد. قبل از شروع مصرف آسپرین در خصوص مصرف و دوز آسپرین مورد نیاز بدن تان، با پزشک خود مشورت کنید.


۹- مصرف الکل را به حداقل برسانید

الکل باعث کاهش قند خون می شود ولی این مساله به نوع و چگونگی مصرف الکل بستگی دارد. اگر نمی توانید مصرف الکل را قطع کنید آن را به حداقل برسانید و حتما آن را همراه با غذا مصرف کنید. فراموش نکنید که نوشیدنی های الکلی کالری بالایی دارند لذا کالری مصرفی آن ها را حتما در کالری مصرفی روزانه خود لحاظ کنید.


۱۰- استرس را جدی بگیرید

استرس می تواند مشکلات دیابت را در بدن شما چندین برابر کند. برخی هورمون های بدن، ممکن است در دراز مدت از تولید انسولین در بدن جلوگیری کنند که این مساله فقط همه چیز را برای یک فرد دیابتی بدتر خواهد کرد. سعی کنید استرس خود را کنترل کنید. به اندازه کافی بخوابید.

برای پیشگیری از بروز اضطراب می توانید از تکنیک های خاصی جهت تمدد اعصاب در لحظات بحرانی استفاده کنید. اولویت بندی امور و خواب کافی نیز عواملی تاثیرگذار در مهار اثرات منفی استرس هستند.

گذشته از تمامی نکاتی که در بالا ذکر شد، سعی کنید مثبت بیاندیشید. دیابت در کنترل شماست. اگر شما تصمیم بگیرید که به مسوولیت های خود عمل کنید دیابت هیچ گاه نمی تواند شما را از لذت بردن از یک زندگی شاد و سالم محروم کند.

 

 

منبع: سه نسل