جهش تولید | پنج‌شنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۹

حرص نخورید، با آرامش مشکل حل می شود - show-content

 

 

نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

حرص نخورید، با آرامش مشکل حل می شود

حرص نخورید، با آرامش مشکل حل می شود


برای همه ما بسیار جالب است که بتوانیم بر اضطراب و استرس ناشی از تنش های روزانه خود غلبه کنیم، زیرا دوست داریم از زندگی بهتری برخوردار باشیم، البته امکان چنین کاری وجود دارد، اما نیازمند عزم و اراده و تلاش فراوان است.استرس بیشتر از فشارها و مشکلاتی که در اطراف ما وجود دارند از ناهماهنگی میان آنچه خواهان آنیم و آنچه می توانیم به دست آوریم، ناشی می شود. البته غلبه بر اضطراب و کنترل کردن استرس به معنای آن نیست که همیشه لبخند بر لب داشته باشیم و دیگر هیچ ناراحتی وجود نداشته باشد، بلکه به این معنا است که ابتدا بتوانیم امکانات و شرایط موجود خود را مشخص کرده، آنها را بپذیریم و سپس بین توانایی ها و توقعات خود هماهنگی و تناسب بیشتری به وجود آوریم. در این هنگام است که می توانیم از آرامش بیشتری برخوردار باشیم و بهتر تصمیم بگیریم.

در نظر بگیرید در ترافیک گیر کرده اید و قرار ملاقات مهمی هم دارید. در این هنگام چه احساسی دارید فکر می کنید عضلاتتان منقبض شده، نفس تان تنگ شده، فشار خونتان بالا رفته، سرخ شده اید، گوش هایتان داغ شده و قلب تان هم دارد تند تند می زند! در واقع همه ما بارها و بارها این شرایط را تجربه کرده ایم و به دنبال راه هایی برای رهایی از آن بوده ایم.البته تنش تا حد زیادی می تواند سلامت ما را به خطر اندازد و حتی به قلب آسیب برساند، زیرا هنگام اضطراب، تپش قلب بیشتری پیدا می کنیم و عملکرد قلب هم از حالت عادی خارج می شود و خون رسانی به رگ های قلب با اخلال مواجه می شود و این یکی از دلایلی است که این روزها آمار بیماری های قلبی رو به افزایش است.

● مقابله با تنش ها

هنگامی که دچار اضطراب می شویم، یا خودمان را سرزنش می کنیم یا دیگران را، البته ممکن است واقعاً شرایط هم ناراحت کننده باشد، اما می توان با تغییر نوع نگرش خود، شرایط را به گونه ای تغییر داد. مثلاً به جای عصبی شدن، پرخاشگری و تندخویی به فکر یافتن راه حلی برای مشکل بود. مشکل اینجاست که ما در بیشتر مواقع برای مشکلات پیش فرض هایی در ذهنمان داریم که بلافاصله به آن رجوع می کنیم. مثلاً فکر می کنیم اگر جواب آزمون استخدامی دیرتر از زمانی که انتظارش را داریم، اعلام شود، حتماً نتیجه آن منفی است یا اگر در ترافیک بمانیم، باید شروع به غر و لند و عصبانیت کنیم؛ درحالی که اگر بتوانیم حواس خود را از مشکل منحرف کنیم، پس از مدتی با رسیدن به آرامش، شرایط را بهتر تحمل خواهیم کرد. در واقع نخستین مرحله برای غلبه بر تنش آن است که بتوانیم مشکل را بپذیریم؛ یعنی موقعیت و شرایط خود را همان گونه که هست، بپذیریم و دست از اما و اگرهای بیهوده برداریم. دومین مرحله این است که به جای این که دائم بگوییم «چرا»، بگوییم «چگونه» می توان با شرایط به بهترین نحو برخورد کرد. در واقع شکایت کردن های مکرر فقط ضعف شما را نشان می دهد و آن را تشدید می کند.مرحله بعد آن است که آرام باشید و با افکار خود مبارزه نکنید، بلکه آنها را بپذیرید و سعی در اصلاح آنها کنید. مثلاً نگویید من اصلاً ناراحت نمی شوم، عصبانی نیستم و به کسی حسادت نمی کنم. بپذیرید برای همه پیش می آید که گاهی عصبانی شوند، بداخلاقی کرده و نسبت به دیگران حسادت ورزند. می توانیم به مرور این رفتارها را کنار بگذاریم، اما اگر وجود این احساسات را در خود انکار کنیم، هیچ گاه نمی توانیم آنها را ریشه کن کنیم.

بدترین حالت زمانی است که اجازه می دهیم عوامل بیرونی مانند ترس غلبه کنند و ما را در کنترل خود درآورند. اگر به خود اجازه بدهیم با توجه به تغییر شرایط، خوشحال یا ناراحت شویم، دائم باید از این هراس داشته باشیم که چه اتفاقی خواهد افتاد.

● بهترین راه رسیدن به آرامش بیشتر

بدین ترتیب شرایط بیرونی هم کم کم با ما به مخالفت برمی خیزد. حال بهتر است به خود اجازه دهید بهترین راه را انتخاب کنید؛ یعنی رسیدن به آرامش بیشتر سعی کنید شرایط را بدتر از آنچه هست نکنید؛ یکی از راه های آرام کردن خود، پرداختن به تمرینات آرام شدن، مانند مدیتیشن یا ریلکسیشن است؛ هنگامی که نفس عمیقی بکشید، اکسیژن بیشتری هم وارد سلول های مغز شما می شود و آرام تر خواهید شد. به علاوه، انتخاب رژیم غذایی مناسب و پرداختن به ورزش و نرمش های روزانه هم برای سلامت جسم و روان شما بسیار مؤثر خواهد بود. خوردن بعضی غذاهای آماده (همراه با افزودنی های خوراکی)، کنسرو و گوشت زیاد موجب می شود آرامش زیادی نداشته باشید. پرخوری (بویژه هنگام شب) خواب شما را ناآرام می کند و به دنبال نداشتن خوابی خوب، روزتان هم خراب می شود و با احساس خستگی و کسالت روبه رو خواهید شد.

استراحت بعد از فعالیت های روزانه هم در برخورداری شما از خوابی خوب بسیار مؤثر است، زیرا بدن برای به دست آوردن دوباره قوای خود احتیاج به استراحت دارد. خواب نیز عامل بسیار مهمی برای تجدید قوای از دست رفته بدن به شمار می رود. دیر خوابیدن و زودبیدار شدن نتایج منفی به بار می آورد که خیلی زود می توانیم شاهد آن باشیم. مانند حساسیت زیاد، کم شدن تمرکز، عصبانیت، خستگی و غیره. یکی دیگر از عواملی که موجب می شود آرامش بیشتری داشته باشید، رها کردن اتفاقات گذشته و آینده است، بنابراین بهترین راه آن است که اجازه دهیم از زمانی که در آن هستیم، لذت ببریم، نه گذشته و آینده. به هیچ کس هم اجازه ندهید که این لحظات را از شما بگیرد. اگر یاد بگیرید چطور از زمان حال لذت ببرید افکار منفی نمی توانند زیاد بر شما غلبه کنند.سعی کنید گذشته ها را بپذیرید و بیش ازحد هم به آینده فکر نکنید، همچنین اطرافیانتان را همان گونه که هستند، بپذیرید. هنگامی که سعی در تغییر دادن آنها داشته باشید، انرژی خود را از بین می برید و نمی توانید از اوقات خود استفاده کنید و اگر شرایط آن گونه که شما انتظار دارید پیش نرود، ناراحت و عصبانی می شوید.

● توقع بیجا از دیگران نداشته باشید

گاهی شما از دیگران توقع دارید همان گونه که شما انتظار دارید و در ذهن خود ساخته اید باشند، نه آن طوری که واقعاً هستند.

اگر سعی کنید شرایط موجود را بپذیرید و براساس آن تصمیم گیری کنید، میزان توقع شما از دیگران هم کمتر می شود. مثلاً اگر دوستی دارید که همیشه سر قرار دیر می آید و شما هر بار از دست او عصبانی می شوید، بدین ترتیب اضطراب زیادی را متحمل شده و در نتیجه آرامش خود را به هم می زنید؛ حال آن که اگر تصمیم بگیرید نگذارید او با رفتار اشتباه خود شما را ناراحت کند، کمتر آزرده خاطر می شوید. در واقع اگر شما به جای دعوا کردن با او سعی کنید شرایط موجود را بپذیرید، از آرامش بیشتری برخوردار خواهید شد، ضمن آن که می توانید سعی کنید دیگر قرار مهمی هم با این دوست خود نگذارید و به او بگویید که تا چه حد از رفتارش آزرده خاطر و عصبانی می شوید، اما سعی نکنید او را عوض کنید. در واقع هرگز از کسی تقاضای چیزی که نمی تواند باشد، نکنید.گاهی این احساسات و توقعات از افراد چنان بر وجود شما سنگینی می کند که حس می کنید نمی توانید درست نفس بکشید و احساس تنگی نفس می کنید، بدین ترتیب آرامش شما کاملاً برهم می ریزد و مضطرب و عصبانی می شوید.در صورتی که اگر سعی کنید به این نکات در رفتار خود بیشتر توجه کرده، آنها را کنار بگذارید و سطح توقع خود را از دیگران پائین تر بیاورید، قطعاً آرامش بیشتری خواهید داشت.



یکتا فراهانی     
روزنامه ایران ( www.iran-newspaper.com )