رونق تولید ملی | دوشنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۸

جایگزینی مدیریت خانواده به‌جای مدیریت دولت در فضای مجازی - نمایش محتوای خبر

 

 

جایگزینی مدیریت خانواده به‌جای مدیریت دولت در فضای مجازی

شناسه : 105011699

جایگزینی مدیریت خانواده به‌جای مدیریت دولت در فضای مجازی

کارشناس رسانه با بیان اینکه فضای مجازی در کشور ما هنوز متولی خاصی ندارد، گفت: جایگزینی مدیریت خانواده به‌جای مدیریت دولت در فضای مجازی کاربردی‌ترین راهکار برای تبدیل تهدید فضای مجایزی به فرصت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، علیزاده، کارشناس رسانه در اولین نشست حلقه صالحین بسیج اساتید جهاد دانشگاهی واحد گیلان تحت عنوان «رسانه و تهاجم فرهنگی»، با اشاره به نقش اساسی فضای مجازی در زندگی امروز بشر، اظهار کرد: اکثر کارهایی که انجام می‌دهیم در فضای مجازی است و مدت زمان حضور ما در فضای مجازی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه آیا فضای مجازی یک تهدید است یا خیر؟، افزود: قدرت‌طلبی در روابط بین‌الملل دلیل ایجاد فضای مجازی طی 30 سال گذشته است.لذا وقتی تهدیدزا بودن یا نبودن فضای مجازی را نشناسیم، قطعا نحوه برخورد ما با این فضا درست نخواهد بود.

علیزاده ادامه داد: آیتم‌های قدرت پس از انقلاب صنعتی اروپا افزایش یافت و کشورهای غربی دریافتند فضای حقیقی برای تبادلات قدرت بشر کافی نیست، یعنی فضای حقیقی ظرفیت تبادل قدرت را نداشت. لذا برای اینکه بشر بتواند قدرت تولیدی اش را تعمیم دهد و از آن استفاده کاربردی نماید، فضای جدیدی را به فضای حقیقی پیوند زد و آن را فضای مجازی نامید و به وسیله آن کره خاکی را گسترده‌تر گردانید و تولید قدرت را افزایش داد.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه فضای مجازی قائل به مکان نیست،اضافه کرد: کارکرد در فضای مجازی دارای حداقل زمان ممکن است و بر اساس گزارش منتشر شده از اینترپل، 96 درصد عمق فضای مجازی تاکنون قابل دسترس نیست، یعنی یعنی کاربرد بشر از فضای مجازی به طور عام یک کاربرد 4 درصدی است.

وی اصل تجمیع،تراکم و حرکت را موجب پویایی فضای مجازی دانست و گفت: بشر پیش از این قادر به جمع‌آوری این حجم عظیم از اطلاعات به طور یکجا و متراکم نبود. این در حالی است که اطلاعات در فضای مجازی فقط متراکم نمی‌شوند، بلکه به سهولت قابل جابجایی و حرکت هستند. در فضای مجازی اصل دیگری به نام «نظام پیشنهادی» نیز وجود دارد.

علیزاده با اشاره به منابع درآمدی موتورهای جستجوگر در فضای مجازی، تاکید کرد:تبلیغات، استفاده از امکانات غیر رایگان، فروش اطلاعات،حمایت سرمایه‌داران و تولید بدافزارهایی نظیر «ایکستاکسنت» جهت تخریب برنامه‌های هسته‌ای در نیروگاه‌ها از جمله روش‌های کسب درآمد در فضای مجازی است.

مدرس دانشگاه بیان کرد:تولید اطلاعات ما در فضای مجازی نسبت به استفاده ما از اطلاعات بسیار کم است و تقریبا 70 درصد مردم ایران مصرف‌کننده فضای مجازی هستند. لذا فضای مجازی زمانی منجر به تولید قدرت برای کشور می‌شود که تولیدات ما از کمیت و کیفیت بالا برخوردار باشند.در غیر این صورت سرعت بالای اینترنت و تجهیزات سخت‌افزاری به‌روز هیچ تاثیری نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه فضای مجازی در کشور ما هنوز متولی خاصی ندارد،خاطرنشان کرد: متولیان فضای مجازی در ایران معتقدند که با کاهش دسترسی به اینترنت،همه تهدیدات برطرف خواهد شد، اما برخی از متولیان بر این عقیده نیستند. قطعا با تولید اطلاعات کمی و کیفی در فضای مجازی می‌توانیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

این کارشناس دینی از محدودیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کشورهای توسعه‌یافته نظیر آمریکا، چین، روسیه و... خبر داد و یادآور شد:استفاده از فضای مجازی در بسیاری از این کشورها برای عامه مردم ممنوع بوده و دسترسی به فضای مجازی تنها در مراکز دانشگاهی و پژوهشگاه‌ها بلامانع است.

علیزاده با اشاره به تسلط آمریکا بر فضای مجازی،گفت: سایر کشورهای دنیا در چهار بعد زمین، هوا، دریا و فضا قدرت آمریکا را به چالش کشیدند، اما در بعد پنجم که همان فضای مجازی(سایبر) است،هنوز فاصله زیادی با آمریکا دارند. لذا جایگزینی مدیریت خانواده به‌جای مدیریت دولت در فضای مجازی کاربردی‌ترین راهکار برای تبدیل تهدید فضای مجازی به فرصت است.