جهش تولید | یک‌شنبه، ۱۸ خرداد ۱۳۹۹

تمایل آذربایجانی ها و روس ها برای مشارکت در ساخت خط آهن قزوین – رشت - بندرانزلی – آستارا - نمایش محتوای خبر

 

 

تمایل آذربایجانی ها و روس ها برای مشارکت در ساخت خط آهن قزوین – رشت - بندرانزلی – آستارا

شناسه : 246052200

تمایل آذربایجانی ها و روس ها برای مشارکت در ساخت خط آهن قزوین – رشت - بندرانزلی – آستارا

خط آهن قزوین – رشت  و ادامه آن به  بندرانزلی و آستارا نه تنها برای ایران و جمهوری آذربایجان بلکه برای کشورهای حوزه خزر و قفقاز اهمیت  زیادی دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما  وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی آذربایجان و ایران امروز در حاشیه بازدید از خط آهن قزوین – رشت در منجیل گفت : ساخت این راه آهن نه تنها برای مناسبت های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان مهم است بلکه کشورهای حاشیه خزر و حوزه قفقاز هم می توانند کالاهایشان از طریق آن به اروپا صادر کنند.
 شاهین مصطفی اف قرار گرفتن خط آهن قزوین – رشت – بندرانزلی- آستارا در مسیر کریدور بین المللی شمال- جنوب موسوم به نوستراک را مزیتی بزرگ دانست و افزود :  این خط آهن و اتصال آن به خط آهن جمهوری آذربایجان در توسعه تجارت منطقه بسیار موثر خواهد بود.
استاندار گيلان هم با بيان اينكه 130 كيلومتر از 164 كيلومتر راه آهن قزوين - رشت آماده ريل گذاري است گفت : 58 كيلومتر از اين خط آهن تاكنون ريل گذاري شد. 
محمدعلی نجفي با اشاره به اینکه زیرسازی راه آهن قزوين - رشت 93 درصد پیشرفت دارد افزود : برای اجرای این طرح ملی هزار و 258 ميليارد تومان هزينه شده است. 
وی با بيان اينكه 170 ميليارد تومان از اعتبار 286 ميليارد توماني سال 94  طرح راه آهن قزوين - رشت اختصاص يافت و براي امسال نيز 420 ميليارد تومان در نظر گرفته شده است گفت : براي تكميل راه آهن قزوين - رشت در مجموع به 536 ميليارد تومان اعتبار نياز است. 
استاندار گیلان تسريع در تأمين اعتبار باقيمانده ساخت راه آهن قزوین - رشت را براي خرید ريل ضروري عنوان كرد و افزود : تکمیل این خط آهن تا پایان امسال و  ادامه آن تا بندرانزلی و آستارا یکی از مصوبات سفر فروردین پارسال رئیس جمهور به گیلان است.
محمد علی نجفی با بيان اينكه براي راه آهن قزوین - رشت 8 ايستگاه در نظر گرفته شده است گفت : به دستور وزير راه و شهرسازي ، شركت زير ساخت با هماهنگي استانداري و اداره کل راه و شهرسازي گيلان طرح مطالعاتی جانمايي ايستگاه ديگري در داخل شهر رشت را اجرا می کند.
وی با اشاره به اینکه این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار و 3 میلیون و 800 هزار مسافر را جابجا کند گفت : راه آهن قزوین - رشت علاوه بر آنكه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر  در استان گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یك كریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات كشور و همچنین ترانزیت كالا از مناطق شمالی كشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر كشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
استاندار گیلان همچنین با اشاره به تصویب طرح راه آهن رشت - آستارا به طول 164 کیلومتر در سفر دکتر روحانی به گیلان گفت : براساس برآوردهای اولیه برای ساخت این راه آهن هزار و 300 میلیارد تومان نیاز است که مذاکرات برای جذب سرمایه‌ گذار خارجی در حال انجام است.
محمدعلی نجفی افزود : با توجه به اهمیتی که این طرح برای کشورهای منطقه دارد جمهوری آذربایجان نیز  برای احداث خط آهن رشت – آستارا سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری پیشنهاد داده است.
وی تصریح کرد : مذاکره برای مشارکت روسیه  در این خط ریلی نیز ادامه دارد.
استاندار گیلان در خصوص دلایل اشتیاق روسیه و جمهوری آذربایجان برای سرمایه گذاری درطرح خط آهن رشت – آستارا افزود : با امتداد این خط ریلی حمل بارهای مربوط به جمهوری آذربایجان ، قفقاز و روسیه از طریق شبکه سراسری جمهوری آذربایجان وارد ایران شده و از داخل ایران در قالب حمل و نقل ترکیبی به مناطق مختلف جهان ترانزیت خواهد شد.
محمد علی نجفی درخصوص راه آهن رشت - انزلی نیز گفت : طرح نیز بطول 41 کیلومتر در قالب 3 قطعه اجرا می شود که ساخت قطعه اول آن بطول 18 کیلومتر 20 درصد پیشرفت دارد.
وی افزود : براساس برآوردهای اولیه برای ساخت  این خط ریلی  420 میلیارد تومان هزینه می‌شود.
 در بازدید وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان و استاندار گیلان از راه آهن قزوين – رشت محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان هم حضور داشت. 
منبع : خبر گیلان