جهش تولید | سه‌شنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۹

بگذر ز من ، ای استرس - show-content

 

 

نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

بگذر ز من ، ای استرس

بگذر ز من ، ای استرس


همه ما در زندگی، رویدادهای مختلفی را تجربه می‏کنیم؛ با توجه به اهدافی که داریم برای زندگی‏مان برنامه‏ریزی می‏کنیم و برای رسیدن به این اهداف‏ تلاش می‏کنیم اما در این مسیر با مشکلات و چالش‎های زیادی مواجه می‏شویم که البته همیشه هم منفی و ناخوشایند نیستند....

برخی از این چالش‏ها فرصت‏هایی هستند که موجب رشد و پیشرفت‏مان می‏شوند. ما هنگام تجربه کردن مراحل مختلف زندگی (مانند کسب نمره خوب در یک امتحان، دریافت پاداش خوب در محل کار، ازدواج، صاحب فرزند شدن و یا موفقیت در روابط اجتماعی) دچار هیجان، اضطراب، ناراحتی، پریشانی، عصبانیت یا ترس می‏شویم. این احساسات می‏تواند موجب بروز علایمی مانند سردرد، بی‏خوابی، مشکلات گوارشی و گرفتگی عضلات شود که نشانه اختلال در تعادل روانی و بیولوژیک ما هستند. معمولا این عدم تعادل موقتی است و ما برای کنار آمدن با چالش‏ها و رسیدن به آرامش راهی پیدا می‏کنیم. کنار آمدن با چالش‌ها یک تجربه مثبت است اما گاهی وقت‏ها هماهنگی جسم و بدن به هم می‏خورد، اختلال به مدت طولانی باقی می‏ماند و ما تحت استرس قرار می‏گیریم. استرس طولانی‌مدت می‏تواند موجب بروز بیماری‏ها و مشکلات زیادی شود. در صفحات «پرونده» این هفته به موضوع استرس، تاثیر آن در ایجاد بیماری‌ها و راه‏های کنترل و مدیریت آن پرداخته‌ایم.همه مثل هم به استرس‌ها واکنش نشان نمی‌دهند.

واکنش افراد مختلف نسبت به موقعیت‏ها و شرایطی که ایجاد استرس می‏کنند یکسان نیست و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ارزش‏ها، اعتقادات و رفتارهای فردی موجب می‏شود تا افراد در شرایط سخت واکنش یکسان نشان ندهند. برخی افراد می‏توانند با شناخت و دوری از عوامل، شرایط و موقعیت‏های استرس‏زا و یا کنترل عکس‌العمل‏شان در برابر استرس آن را مدیریت کنند. برخی قادرند با چالش‏های موجود در زندگی طوری برخورد کنند که کمترآسیب ببینند و بدون اینکه دچار بیماری شوند از منابع جسمی، روانی و اجتماعی برای مقابله با چالش‏ها استفاده کنند. برخی افراد با پیش‏بینی نتیجه شرایط سخت استرس‏شان را کاهش می‏دهند. یکی از علل استرس اطلاع نداشتن از نتیجه و آنچه قرار است در آینده اتفاق بیفتد است و آگاهی و کسب اطلاعات از نتیجه در کاهش استرس موثر است.

همچنین افرادی که اعتقاد دارند خودشان می‏توانند بر زندگی‏شان تاثیر بگذارند در مقایسه با افرادی که معتقدند این عوامل بیرونی هستند که نقش اصلی و تعیین کننده در زندگی‏شان دارند استرس کمتری دارند. خوش‏بینی و داشتن نگرش مثبت به نتیجه اتفاقات هم موجب کاهش استرس می‏شود. برخی افراد هم برای کاهش استرس از حمایت‏های اجتماعی استفاده می‏کنند. این حمایت‏ها می‏تواند صحبت کردن با دیگران درباره مشکلات، ترس‏ها و نگرانی‏ها باشد. بررسی‏ها نشان داده است بیمارانی که قبل از جراحی با پزشک‏شان درباره نگرانی‏هایی که دارند صحبت می‏کنند در مقایسه با بیمارانی که در این مورد از حمایتی برخوردار نیستند استرس کمتری دارند.استرس از کجا می‌آید؟

علت ایجاد استرس تنها مشکلات، اتفاقات و مسایل بزرگ و دردناک و غیرقابل حل نیست. بسیاری از مواقع استرس به دلیل ناکامی‏ها و دست نیافتن به اهداف کوچک در زندگی روزمره ایجاد می‏شود؛ مثلا وقتی می‏خواهید در ساعت معینی سر قرارتان حاضر شوید و در ترافیک سنگین می‏مانید در یک موقعیت استرس‏زا قرار دارید.

در این شرایط اگر خودتان را برای اینکه این مسیر را انتخاب کردید یا زودتر راه نیفتادید سرزنش کنید، ضربان قلب‏تان بیشتر می‏شود، سطح هورمون‏های بدن‏تان تغییر می‏کند و عملکرد سیستم ایمنی‏تان کاهش پیدا می‏کند اما اگر با موضوع کنار بیایید، نفس عمیقی بکشید، با تلفن همراه خبر بدهید که کمی دیرتر می‏رسید و در مدتی هم که در ترافیک هستید به موضوعات مثبت فکر کنید، اوضاع و احوال جسمی‏تان بهتر می‏شود.وقتی استرس، بیماری می‏آورد.

استرس در تعادل جسمی و روانی اختلال ایجاد می‏کند و اگر استرس به‌طور مداوم وجود داشته باشد و تعادل جسم و ذهن به مدت طولانی دچار اختلال شود آن وقت است که زمینه برای بروز بیماری‏ها فراهم می‏شود. بیماری‏های مرتبط با استرس مانند فشار خون بالا، آسم، ناراحتی‏ها و مشکلات گوارشی و مشکلات پوستی، ناراحتی‏های روان‏تنی یا سایکوسوماتیک نامیده می‏شوند. هر چند این بیماری‏ها روان‏تنی هستند اما در واقع وضعیت جسمی و فیزیکی افراد را دچار تغییرات نامطلوب می‏کنند.

وقتی در زندگی چالشی را تجربه می‏کنیم سیستم عصبی، هورمون‏ها و سیستم ایمنی ما به این چالش واکنش نشان می‏دهند. این سیستم به طور خودکار برای تطابق بدن با شرایط سخت وارد عمل می‏شود و در کوتاه مدت موثر است. اما اگر این سیستم به طور طولانی مدت واکنش نشان دهد، سیستم ایمنی فرد ضعیف می‏شود، بدن مستعد ابتلا به عفونت می‏شود و احتمال ابتلا به انواع بیماری‏ها افزایش پیدا می‏کند. همچنین استرس می‏تواند با رفتارهای پرخطر مانند سیگار کشیدن، سوء مصرف مواد، پرخوری، کم‏خوری و یا کار زیاد ارتباط داشته باشد و فرد در پی این رفتارها دچار بیماری شود. همچنین افراد با سطح استرس بالا به موضوعاتی که برای حفظ سلامت‏شان لازم است مانند ورزش، تغذیه مناسب و خواب کافی اهمیت می‏دهند و در نتیجه زمینه برای بروز بیماری در آنها بیشتر می‏شود.

● جدول استرس

درباره میزان و رتبه تغییر در زندگی در وقایع و رویدادهای مختلف زندگی مطالعات زیادی انجام شده است. نتیجه یکی از این مطالعات در جدولی جمع‌آوری شده است و رویدادهای مختلف زندگی برحسب رتبه و میزان استرسی که ایجاد می‏کنند فهرست شده‏اند. وجود رتبه تغییر در زندگی بالا برای یک رویداد به این معنی است که کنار آمدن با آن رویداد بیشترین میزان تطابق را نیاز دارد. بررسی‏ها نشان داده است وجود رتبه بیشتر از ۱۵۰ واحد طی ۶ ماه می‏تواند موجب بروز تغییرات نامطلوب در سلامت افراد شود. این تغییرات قابل پیش‏بینی نیستند اما حملات قلبی، تصادفات رانندگی، بیماری‏های عفونی، عود بیماری‏های قبلی و بیماری‏های متابولیک نمونه‏ای از آنهاست. همچنین وجود رتبه ۳۰۰ طی ۶ ماه یا رتبه ۵۰۰ طی یک سال نشان دهنده وجود استرس بسیار بالا در زندگی افراد است.

● جدول رتبه‌بندی میزان استرس در اثر رویدادهای مختلف زندگی به تفکیک جنس



ترجمه: فرزانه فولادبند     
روزنامه سلامت ( www.salamat.ir )