جهش تولید | سه‌شنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۹

به جای دارو میوه بخوریم - show-content

 

 

نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

به جای دارو میوه بخوریم

به جای دارو میوه بخوریم



چرا اغلب ما در داروخانه‌ها و در انواع و اقسام داروها به دنبال اکسیری برای جوان شدن و جوان ماندن هستیم. حال آنکه این اکسیرها در خانه ما موجود است. ما در خانه و یخچال خانه انواع مختلفی از آنتی‌اکسیدان‌هایی را داریم که ما را از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های خطرناک و حتی پیری محافظت می‌کنند. بله میوه‌ها و سبزی‌ها. که شاید کمتر کسی باور کند که این دسته از مواد غذایی سرشار از داروهایی هستند که در هیچ داروخانه‌ای یافت نمی‌شود. در این مقاله تنها به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

● کشمش

فنولهایی که در میوه‌ها یافت می‌شوند، فعالیت‌هایی آنتی اکسیدانی دارند و از تخریب‌های سلولی که در بدن رخ می‌دهند و پایه‌ای اکسیژنی دارند جلوگیری می‌نمایند.

فلاونولزی (نوعی از فنول که از خانواده فلاونوئید می‌باشد) در کشمش وجود دارد و طی فرایند تبدیل انگور به کشمش کمتر می‌شود. اگر چه خیلی کم از خواص بروم شنیده ایم، اما باید بدانیم که بروم ماده معدنی است که رابطه‌ای مستقیم با سلامتی دارد و در سلامت استخوان زنان نقش عمده‌ای ایفا می‌کند. بروم ماده‌ای است که برای تبدیل استروژن و ویتامین D به شکل‌های فعال آنها، مورد نیاز است. بعد از یائسگی در زنان میزان استروژن کاهش می‌یابد و باعث حساس شدن استخوان‌ها می‌گردد تا آنجا که هورمون پاراتیروئید دستور به برداشت کلسیم از استخوان‌ها را می‌دهد.

مطالعات نشان داده است که بروم از آرتروز استخوانی و پوکی استخوان‌ها جلوگیری می‌کند و تاثیرات مفید استروژن درمانی در زنانی که به سن یائسگی رسیده‌اند را افزایش می‌دهد. کشمش بین ۵۰ میوه ایست که حاوی بروم می‌باشد. کشمش، منبع خوب فیبر، آنتی اکسیدان و همچنین منبع خوب انرژی است. این میوه همچنین منبع خوب ویتامین D و هورمون استروژن می‌باشد. کشمش محتوی مقدار زیادی آهن می‌باشد. ۶۰۰ گرم کشمش، ۹۰ درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند. آنتی اکسیدان از پیری و بیماری‌های حاصله از آن می‌کاهد. کشمش از سرطان جلوگیری می‌کند. کشمش میزان LDL یا کلسترول بد را در خون کم می‌کند و باعث کاهش بیماری قلبی می‌گردد.

● آلو سیاه و آلو بخارا

یکی از موادی که در آلو سیاه و آلو بخارا یافت می‌شود فنول نام دارد که نوعی آنتی اکسیدان است. این آلو‌ها دارای ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم و سرشار از فیبر هستند. یکی از توانایی‌های آلو سیاه و آلو بخارا،‌ قابلیت جذب بالای آهن می‌باشد که محققان یافته‌اند که این قابلیت به دلیل وجود ویتامین C موجود در آن می‌باشد. از فواید ویتامین C، می‌توان به سالم ساختن بافت‌های بدن و همچنین مقاوم ساختن سیستم ایمنی بدن اشاره نمود. مصرف مقدار کمی ویتامین C،‌ بصورت روزانه در فصل سرما برای جلوگیری از ابتلاء به سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید می‌باشد و همچنین مورد نیاز افرادی است که بطور مرتب از عفونت گوش رنج می‌برند. ویتامین C، از اکسید شدن کلسترول توسط رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌نمایند زیرا اکسید شدن کلسترول سبب ابتلاء به بیماری‌های قلبی در افراد دیابتی و همچنین گرفتگی رگها می‌گردد. بعلاوه ویتامین C، می‌تواند با خنثی نمودن رادیکال‌های آزاد از پیشرفت بیماری‌هایی نظیر آسم،‌سرطان روده، ‌آرتروز استخوان و روماتیسم جلوگیری می‌نماید. آلو سیاه بسیار برای بینایی مفید است و از ابتلاء به بیماری کم سویی چشم در دوران کهنسالی جلوگیری می‌نماید.

● توت‌فرنگی

توت فرنگی منبع خوبی از فیبر، ویتامین C، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد. که این مواد مغذی باعث می‌شوند توت فرنگی بعنوان یک جایگزین شیرین، باعث افزایش سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در کل ارتقاء سلامتی بدن شود.

همچنین دارای املاح کلسیم، آهن و فسفر می‌باشد. از مواد موثر مهم آن می‌توان تانن، موسیلاژ، قندهای مختلف، سالیسیلات‌ها و به خصوص اسیدهای میوه را نام برد.

توت فرنگی سرشار از ویتامین و فاقد چربی اشباع است و کالری کمی داردو مصرف این میوه از تصلب شرائین جلوگیری می‌نماید.

● پرتقال

از نظر شیمیایی پرتقال را منبع غنی ویتامینC می‌دانند و جالب آنکه پوست آن در بسیاری موارد حتی مغذی تر از پرتقال است. کارشناسان مؤسسه ملی سرطان آمریکا معتقدند موارد سرطان معده در آمریکا تقریباً کم است، زیرا در تمام ماه‌های سال پرتقال و مرکبات در دسترس همه قرار دارد و بیشتر مردم آنها را مصرف می‌کنند. ویتامینC یکی از عوامل مهم مهارکننده سرطان است به طوری که این ویتامین را دشمن نیرومندی بر علیه یکی از عوامل شناخته شده سرطان‌زا یعنی نیتروزامین‌ها می‌شناسند. پرتقال به علت دارابودن پروتئین و کلسیم قابل جذب و نیز قند کافی، یک ماده مغذی و مقوی محسوب می‌شود که می‌توان به منظور تقویت عمومی بدن از آن استفاده نمود. وجود هورمون‌های رشد، کلسیم، فسفر، آهن، ویتامینA در پرتقال، شرایط لازم را برای رشد ونمو استخوان‌ها و عاج سازی به منظور استحکام دندان‌ها فراهم می‌کند؛ برای تقویت و رشد اطفال و نیز تأمین موادلازم بدن، مصرف آن به زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود. مصرف پرتقال به دلیل این که حاوی موادمعدنی کافی به ویژه پتاسیم است، منجر به افزایش حجم ادرار در طول شبانه روز می‌شود و از این طریق سموم بدن دفع می‌گردد؛ در نتیجه انسان را با نشاط می‌سازد.

● انگور

انگور، منبع خیلی خوب ویتامین C و منگنز، A و B است. همچنین دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر و پتاسیم است. انگور مخصوصا نوع قرمز آن از تصلب شرایین و انسداد رگ‌ها پیشگیری می‌کند. به گفته پژوهشگران "غلیظ بودن خون، اکسیداسیون سریع کلسترول، سفت و سخت شدن رگ‌ها دلایل اصلی بروز بیماری‌های قلبی و تصلب شرایین است. " این پژوهشگران دریافته اند که با خوردن انگور قرمز، اکسیداسیون کلسترول، کاهش می‌یابد و رگ‌های خونی منبسط می‌شوند و خون با سرعت بیشتری در بدن جریان می‌یابد علاوه بر این، خوردن انگور قرمز موجب بهبود عملکرد قلب می‌شود. انگور قرمز منبع سرشاری از آنتی اکسیدان موسوم به "کوئرنستین" است. پوست انگور دارای ماده سفید "رزوراتول" است که از تراکم و روی هم انباشته شدن پلاکت‌های خون جلوگیری می‌کند و در نتیجه مانع لخته شدن خون در رگ‌ها می‌شود. انگور یکی از میوه‌های ضد سرطان شناخته شده است و این ، به خاطر خواص ضد عفونی کنندگی آن است .

● گیلاس

گیلاس در مقایسه با سایر میوه‌ها دارای آنتی‌اکسیدهای ضد بیماری بیشتری است. این میوه‌ دارای بتاکاروتن، ویتامین C، پتاسیم، منگنز، آهن، فیبر و فولات است. درون گیلاس موادی وجود دارد که به تسکین درد در بیماری نقرس و آرتروز کمک می‌کند و خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت و برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. گیلاس همچنین دارای ملاتونین است که برای تنظمی الگوی خواب و بیماری پای بیقرار لازم است و همچنین گیلاس از بروز مشکلات حافظه جلوگیری کرده و فرایند پیری را به تاخیر می‌اندازد.



منبع: DIGEST READER     
پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت ( www.iransalamat.com )