جهش تولید | پنج‌شنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۹

با خود مهربان باشید - show-content

 

 

نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

با خود مهربان باشید

با خود مهربان باشید



اگر شما با کامپیوتر کار می کنید یا کار اداری فراوانی دارید که موجب می شود ساعات زیادی را پشت میز کارتان بگذرانید، احتمال اینکه در پایان روز در ناحیه پشت و گردن احساس گرفتگی یا درد داشته باشید، زیاد خواهد بود. نگران نشوید، دلیل این حس، پیری و ازکارافتادگی نیست. تحقیقات جدید نشان داده است که حتی کودکان دبستانی و راهنمایی هم در صورتی که مدت طولانی پشت میز یا مقابل کامپیوتر مشغول انجام تکالیف خود باشند دچار چنین مشکلی خواهند شد. در واقع نشستن مقابل کامپیوتر تبدیل به شیوه یی از زندگی امروز شده است. فناوری کامپیوتر در عین اینکه بازدهی و توانایی اداره ها را تا حد فراوانی تشدید کرده، کار با آن نیز عوارضی در گردن، پشت و شانه های کاربران ایجاد کرده است. دکتر «بابی ارنشتاین» یکی از پزشکان پرسابقه مشکلات جسمی گفته است؛ «مردم به سادگی وقت بسیاری را به حالت نشسته می گذرانند. شیوه نشستن آنها، همراه با حرکات مکانیکی و تکرارشونده و اینکه مدت طولانی در یک حالت قرار گرفته اند، دردهای مختلفی در بدن آنها ایجاد می کند که در صورت تغییر رویه ندادن به شکل مزمن درخواهد آمد.»

مشکلات عمده یی که کاربران کامپیوتر از آن شکایت دارند هر نوع درد عمومی تا دردهای موضعی چون گردن درد، درد قسمت های بالایی یا پایینی پشت و دردهایی در مچ دست و لگن را دربر می گیرد. علائم هشداردهنده جدی تری چون خواب رفتگی یا بی حسی، نشان دهنده مشکلات جدی تر و مزمن تری هستند که در اثر جدی نگرفتن دردهای کوچک در طول زمان ایجاد شده اند. بنا به گفته دکتر «ارنشتاین»؛ «هنگامی که درد، دلیلی چون آسیب های ناشی از زمین خوردگی یا تصادفات و... نداشته باشد، دلیل آن معمولاً به نوع کار بستگی دارد. مشکل در ابتدا به صورت یک درد یا گرفتگی بروز می کند که چند روز دوام می آورد و ظاهراً دلیل خاصی هم ندارد. گاهی اوقات مشکل به صورت یک حس ناراحتی کلی و خشکی بدن و مفاصل خواهد بود و اکثراً هنگام خواب توجه فرد مبتلا را به خود جلب می کند یعنی زمانی که آنها در آرامش بوده و بیشتر متوجه بدن خود هستند.»

● طرز قرارگیری بدن و «ارگونومی»

«ارگونومی» شاخه یی از علم مهندسی است که به طراحی ابزار و لوازمی برای حفظ سلامت فیزیکی بدن هنگام کار می پردازد. درد غالباً در اثر حفظ مداوم یک حالت نادرست قرارگیری بدن ایجاد می شود. مثال های رایج آن شامل تایپ همزمان با صحبت تلفنی با نگه داشتن گوشی تلفن در گودی گردن، چرخاندن مداوم سر از چپ به راست هنگام تایپ از روی یک متن و نگاه کردن به صفحه کامپیوتر یا فقط با نشستن به مدت طولانی است. «ارگونومی» به نگه داشتن بدن در حالت صحیح کمک می کند. صندلی هایی با طراحی «ارگونومیک»، بالش ها، پدهای بالشتک دار برای ماوس و خود ماوسی که با شیوه «ارگونومیک» طراحی شده باشد در کاهش و پیشگیری از چنین ناراحتی هایی بسیار موثر هستند.

● راهکارهای عمومی

در صورت نبودن وسایل «ارگونومیک» باید از روش های زیر برای رفع مشکل خود استفاده کنید.

- هنگامی که بدن بیش از حد به جلو خم شده باشد، شانه و عضلات گردن قادر به نگه داشتن وزن سر نیستند. به یاد داشته باشید که بیشتر دردهای ناحیه گردن و پشت که هنگام کار با کامپیوتر عارض می شوند، به دلیل قرارگیری نادرست بدن روی صندلی و پشت میز است. این مساله یک مشکل عمومی بین کودکان مدرسه یی و بزرگسالان کارمند است.

- هنگام کار پشت خود را تا حد امکان صاف نگه دارید. از خم شدن روی صفحه کلید بپرهیزید و سعی کنید صفحه کلید را تا حد امکان بالا بیاورید تا مجبور نباشید ساعت های طولانی به پایین نگاه کنید. مدام صاف نشستن را به خود یادآوری کنید. حتی می توانید یک یادداشت روی صفحه نمایشگر (مانیتور) کامپیوتر خود نصب کنید و هر بار با دیدن آن طرز نشستن خود را تنظیم کنید. طی زمان بالاخره به صاف نشستن عادت خواهید کرد.

- اگر شما هنگام کار در ساعات طولانی، به درد جدی در ناحیه گردن مبتلا می شوید، شاید به جابه جا کردن صفحه نمایشگر نیاز باشد. پزشکان اعتقاد دارند ساختار و استخوان بندی طبیعی گردن بعضی افراد طوری است که نگاه کردن به چپ یا راست در مدت زمان طولانی، موجب دردهای شدید گردن می شود. این افراد می توانند به سادگی و با جابه جا کردن صفحه نمایشگر روی میز خود از بروز این مشکل جلوگیری کنند.

- شاید شما تبلیغاتی را با این مضمون دیده باشید که کار کردن با کامپیوترهای قابل حمل (لپ تاپ) یا با قرار دادن صفحه کلید روی پا چقدر آسان است. اما این طور نگاه کردن به پایین می تواند خسارات جبران ناپذیری بر گردن و ستون مهره ها وارد کند. اگر مشکلی چون گرفتگی و خشکی گردن دارید، از این حالت قرار دادن کامپیوتر بپرهیزید.

- استراحت و انجام حرکات کششی بهترین راه مقابله با دردهای اینچنینی است. مدام به خود یادآوری کنید که در بین کار به خود استراحت بدهید. بایستید، چند حرکت کششی انجام دهید و پشت خود را صاف کنید. اگر بتوانید هر ۱۵ دقیقه حتی کشش کوتاهی هم به عضلات خود بدهید ایده آل است، در غیر این صورت سعی کنید هر ۴۵ دقیقه از جای خود بلند شوید، چند قدم راه رفته و کششی به عضلات خود بدهید. به این کار که کلاً حدود سه تا پنج دقیقه طول می کشد، به چشم یک نوع وقت تلف کردن نگاه نکنید. در طول زمان متوجه خواهید شد که ارزشش را دارد و بازده کاری شما هم بیشتر شده است.

● وضعیت نشستن صحیح و استفاده از کامپیوتر

با یک معاینه کوتاه متوجه می شوید که آیا صندلی شما مشکل ساز هست یا خیر؛ آیا ارتفاع صندلی شما طوری هست که قرارگیری شما بدون اشکال و خمیدگی یا کش آمدن عضلات تان انجام بگیرد؟ مشکلی با تنظیم صفحه کلید و صندلی خود ندارید؟ اگر مشکلی هست، یک صندلی دیگر را امتحان کنید. از همه بهتر این است که صندلی خریداری کنید که مخصوص افرادی با مشکلات پشت طراحی شده است. این صندلی ها شاید گران باشند یا خنده دار به نظر برسند اما درد موضوع خنده آوری نیست و اگر چیزی بتواند در کم کردن یا پیشگیری از درد کمک کند باید از آن استفاده کرد.

● نتیجه گیری

در نهایت دلایل متعددی برای بروز درد پشت یا گردن وجود دارد و خودتان بهتر از هر کس می توانید آن را بیابید. فقط نکته در این است که این درد بیش از هر چیز ریشه یی فیزیکی دارد، بیش از حد به امکانات روانی بروز چنین دردهایی نیندیشید، چون تنش های عصبی، نارضایتی شغلی، فشارهای عصبی، کمبود خواب و... ممکن است گاهی موجب درد شوند اما گردن درد، گردن درد است و هنگامی که می توانید با اجرای نکات ساده آن را برطرف کنید، چرا زندگی را به کام خود تلخ می کنید؟



دکتر مجید صادقی هشجین
فیزیوتراپیست     
روزنامه اعتماد ( www.etemaad.ir )