رونق تولید ملی | چهارشنبه، ۱ آبان ۱۳۹۸

انجام 153 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای امداد نجات و مقابله با آلودگی نفتی - نمایش محتوای خبر

 

 

انجام 153 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای امداد نجات و مقابله با آلودگی نفتی

شناسه : 134583884

انجام 153 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای امداد نجات و مقابله با آلودگی نفتی

انزلی - ایرنا - معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: این سازمان بعنوان مرجع دریایی کشور در بخش امداد و نجات دریایی و مقابله با آلودگی نفتی، 153 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام داده است.

به گزارش ایرنا ، هادی حق شناس روز دوشنبه در همایش ملی منطقه ای جستجو و نجات دریایی و مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر در انزلی اظهار کرد : با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و رییس جمهوری به حفظ محیط زیست دریایی این مساله، از راهبردهای مهم سازمان بنادر و دریانوردی کشور محسوب می شود .

وی مهمترین چالش های زیست محیطی خزر را تعیین نشدن رژیم حقوقی دریای خزر، اجرایی نشدن مطلوب کنوانسیون تهران ، فرسودگی سکوها و لوله های نفتی سواحل کشورهای آذربایجان ، قزاقستان و ترکمنستان و نشت مداوم نفت ، ترانزیت سوخت در خزر و احتمال بروز سوانح ، ورود انواع زباله و فاضلاب و سموم کشاورزی از طریق رودخانه ها به دریا و در نتیجه الودگی شدید سواحل ، نوسانات سطح آب دریای خزر، پیشروی به حریم دریا و خصوصی شدن سواحل و عدم نظارت و کنترل بر آنها، انقراض نسل ماهیان خاویاری ، استخوانی و فک دریای خزر عنوان کرد .

وی با اشاره به تردد سالانه پنج هزار شناور در خزر متذکر شد : با توجه به اینکه در خزر تنها ما پنج کشور حضور داریم و در صورت بروز آلودگی خود باید دست به کار شویم؛ سطح آمادگی باید بیشتر باشد .

حق شناس وجود نفت و گاز ، حمل و نقل دریایی ، گردشگری و تفریحی ، آبزیان و صید آنها را مهمترین ارزش اقتصادی خزر عنوان و بر لزوم توجه به محیط زیست خزر تاکید کرد .

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود : از خلیج فارس سالانه بیش از 50 هزار شناور عبور می کند که احتمال 30 درصد ریسک آلودگی وجود دارد .

حق شناس با بیان این که یک سوم ریسک در خلیج فارس برای ایران است، گفت: به همین دلیل سازمان بنادر و دریانوردی ، هزینه بسیاری را برای مقابله با آلودگی های زیست محیطی دریا و امداد و نجات انجام داده است .

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت مساله محیط زیست و سلامت انسان و موجودات دیگر سازمان بنادر و دریانوردی 60 میلیارد تومان برای آمادگی مقابله با آلودگی نفتی در خلیج فارس هزینه کرده است.

وی امکانات و تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی را هشت فروند بالگرد و یک فروند هواپیما ، 17 فروند شناور جستجو و نجات ، 16 قایق ، هفت مرکز اصلی جستجو و نجات دریایی ، 13 مرکز فرعی و چهار مرکز فرعی پایش آلودگی نفتی عنوان کرد.

به گفته حق شناس؛ همچنین سالانه 10 میلیارد تومان هزینه عملیاتی راهبری ، تعمیر و نگهداری شناورها و تجهیزات مورد استفاده در این حوزه برای کل کشور صرف می شود.

وی ادامه داد: گرچه سازمان بنادر و دریانوردی مرجع دریایی کشور محسوب می شود؛ اما مسائلی که در این حوزه اتفاق می افتد از حوزه سازمان خارج است و همت تمامی دستگاه های اجرایی را می طلبد .

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: در بازه زمانی پنج ساله تا پایان سال 93 ، در 461 مورد سانحه دریایی وارد عمل شدیم.

وی با اشاره به اینکه ایران به کنوانسیون های مختلف دریایی ملحق شده ، افزود : به لحاظ بین المللی مکلفیم آمادگی کامل در شمال و جنوب برای بحث مقابله با آلودگی نفتی و امداد و نجات دریایی داشته باشیم .

وی با تاکید بر اینکه رابطه مستقیم بین اکولوژی و اقتصاد وجود دارد، متذکر شد : تنها با حفظ سلامت محیط زیست می توان به توسعه پایدار دست یافت .

حق شناس افزود: امروز در دنیا بحث بنادر هوشمند مطرح شده که یکی از شاخصه های مهم آن کاهش مصرف انرژی و گازهای ناشی از مصرف ، افزایش کارایی اقتصادی به منظور افزایش جریان ترافیک و تجارت است .

وی با اشاره به اینکه در سال 2008 میلادی، 60 بندر جهان برای کاهش گازهای گلخانه ای هم پیمان شدند، تاکید کرد: ما نیز باید آمادگی داشته باشیم بنادر ایران را به بنادر هوشمند تبدیل کنیم .

وی خاطرنشان کرد : هم اکنون در بندرگاه انزلی و نوشهر، کابل گذاری برای امکان استفاده کشتی ها از انرژی برق انجام شده است .

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی متذکر شد : آب ، هوا و خاک سه عنصر حیاتی است که فقط متعلق به ما نیست بلکه به نسل های آینده نیز تعلق دارد و در صورت تخریب این سه عامل نمی توانیم به توسعه دست پیدا کنیم .

همایش و مانور ملی منطقه ای جستجو و نجات و مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر با حضور نمایندگانی از روسیه ، ترکمنستان ، آذربایجان و قزاقستان روزهای بیست و پنجم و بیست و ششم خردادماه در بندرگاه انزلی در حال اجراست.

بندرگاه انزلی با 10 پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری بیش از شش میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین بندرگاه ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.