جهش تولید | یک‌شنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۹

از نشانگان قلب تعطیلات چه می‌دانیم؟ - show-content

 

 

نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

از نشانگان قلب تعطیلات چه می‌دانیم؟

از نشانگان قلب تعطیلات چه می‌دانیم؟



از نشانگان بیماری‌های قلبی تعطیلات چه می‌دانید؟ آیا تا به حال اسم این بیماری را شنیده‌اید؟ مگر می‌شود کسی مبتلا به بیماری قلبی بشود که مختص تعطیلات است؟ تعطیلاتی که خیلی از ما منتظرش هستیم و بعد از یک سال کار و تلاش می‌خواهیم تا به شکل خوب و شایسته‌ای از آن بهره‌مند بشویم.     

از نشانگان بیماری‌های قلبی تعطیلات چه می‌دانید؟ آیا تا به حال اسم این بیماری را شنیده‌اید؟ مگر می‌شود کسی مبتلا به بیماری قلبی بشود که مختص تعطیلات است؟ تعطیلاتی که خیلی از ما منتظرش هستیم و بعد از یک سال کار و تلاش می‌خواهیم تا به شکل خوب و شایسته‌ای از آن بهره‌مند بشویم.

اما اگر دچار این بیماری بشویم، آیا واقعا تعطیلات خوبی خواهیم داشت؟ نشانگان قلب تعطیلات، یک بیماری حاد یا مجموعه‌ای از مشکلات ناگهانی است که برای قلب اتفاق می‌افتد. خیلی از ما از داروهایی که پزشک‌مان برای تسکین دردهای عضلانی تجویز می‌کند، آگاهی داریم. همچنین می‌دانیم که اگر برای مدتی ورزش نکنیم و به فعالیت‌های جسمی نپردازیم، بعد از شروع یک تحرک و یا حتی با کمی پیاده‌روی، عضلات بدنمان دچار درد می‌شود، طوری که فردای آن روز به سختی می‌توانیم حتی از رختخوابمان بلند شویم. اما تا به حال به این موضوع فکر کرد‌ه‌اید که قلب هم نوعی عضله است، آن هم یکی از مهم‌ترین و پرکارترین عضلات؟ در بیماری نشگانگان قلب تعطیلات، ما استراحت و تعطیلات را از قلب می‌گیریم و حتی از‌آن بیشتر کار می‌کشیم. می‌گویید یعنی چه؟ در زمان تعطیلات و برای فراهم کردن وسایل و تدارک دیدن امور در این مدت، ما فشار و استرس بیشتری به قلب وارد می‌کنیم و از فعالیت‌های روزمره‌مان کاسته می‌شود، بیشتر می‌خوریم و کمتر مراقب رژیم غذایی‌مان هستیم.

 


اینها همگی به افزایش کلسترول، وزن و گاهی فشار خون منجر می‌شود و این عوامل دست به دست هم داده و خطر حملات قلبی را افزایش می‌دهند. این بیماری همچنین ممکن است در نتیجه مصرف الکل، کافئین زیاد و نیکوتین دیده بشود.

● نشانه‌های این بیماری

▪ تپش قلب یعنی احساس کردن ضربان‌های قلب که تند وگاهی نامنظم است

▪ احساس خستگی

▪ درد قفسه سینه

▪ تنگی نفس

▪ از دست دادن ناگهانی بینایی برای چند لحظه

▪ تعادل نداشتن در عملکرد بعضی از اندام‌ها مثل ناتوانی در استفاده از بازوها، پاها و یا صحبت کردن

▪ مرگ ناگهانی احتمال بروز کمتری در سه علامت آخر هست، اما گاهی در موارد شدید بیماری دیده می‌شوند. احتمال اینکه نشانگان قلب تعطیلات زندگی افراد را تهدید کند و جان آنها را به خطر بیندازد، کم است اما نباید آن را دست کم گرفت. در صورتی که به علایم این بیماری توجه کنید، خوشبختانه در مدت کمتر از ۲۴ ساعت مشکلات بیمار برطرف می‌شود. همه ساله در روزهای تعطیل سال مراکز اورژانس درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها، شاهد بیمارانی هستند که با علایمی مانند تپش قلب و سردرد به این مراکز مراجعه می‌کنند. بررسی‌های بیشتر روی این بیماران نشان می‌دهد، قلب به صورت نامنظم می‌زند و به اصطلاح دچار فیبریلاسیون شده است. این بیماری‌ همان‌طور که گفتیم، به نام قلب تعطیلات خوانده می‌شود که نتیجه مصرف الکل، اضافه وزن، سیگار کشیدن و بی‌تحرکی است. بیشتر بیماران جوانانی هستند که در روزهای معمول سال سالم بوده‌اند.خوشبختانه این بیماری در مدت ۲۴ ساعت بهبود می‌یابد اما اگر حال بیمار بهتر نشد، برای بستری شدن و کاهش ضربان قلب و تنظیم آن و درما‌ن دارویی و بازگشت به وضعیت طبیعی به بخش قلب بیمارستان ارجاع داده می‌شود. پس بهتر است برای داشتن قلبی سالم در تعطیلات، این نکات را رعایت کنید:

▪ در این ایام به صرف تعطیل بودن کار همه وقت خود را به استراحت نگذرانید. به طور منظم ورزش کنید. عواملی را که موجب استرس در شما می‌شود شناسایی کنید و سعی کنید آنها را از خود دور کنید. ۳۰ دقیقه ورزش هوازی، سه روز در هفته می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ایجاد بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

▪ دریافت نمک غذای خود را به حداقل ممکن کاهش دهید. مصرف زیاد سدیم یا همان نمک، موجب فشارخون بالا می‌شود. فشارخون بالا به نام قاتل خاموش خوانده می‌شود که این ممکن است به نارسایی قلبی و سکته بینجامد. در افرادی که دچار بیمار‌ی‌های قلبی هستند، کاهش مصرف نمک بسیار اهمیت دارد.

▪ اگر چه تعطیلات برای هیچ کسی زمان مناسبی برای رژیم گرفتن و رعایت رژیم غذایی مناسبی نیست و هیچ کس نمی‌خواهد از غذاها و تنقلات خوشمزه روزهای تعطیل بگذرد، اما اینها به معنی آن نیست که می‌توانید همه چیز و هر چه‌قدر خواستید بخورید. بهتر است طوری برنامه‌ریزی کنید که اضافه وزن پیدا نکنید.

▪ لازم نیست همه چربی‌ها را از رژیم‌ غذایی خود حذف کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مقدار متوسطی از چربی‌های غیراشباع مانند چربی‌هایی که در روغن زیتون، روغن کانولا، آودکادو و گردو وجود دارد، برای سلامت قلب مفید هستند. از مصرف روغن‌های جامد که تولید کلسترول بد را تحریک می‌کند، فشارخون را افزایش می‌دهد و خطر بیماری‌های قلبی را به همراه دارد، اجتناب کنید. همه چربی‌های حیوانی مثل چربی‌هایی که در گوشت قرمز، مرغ و محصولات لبنی وجود دارد و روغن‌هایی که در غذاهای آماده استفاده می‌شود، جزو چربی‌های اشباع شده است.

▪ از علایم حملات قلبی مطلع باشید. علایم بیماری‌های قلبی را در ذهن مرور کنید و با ایجاد هر کدام از این نشانه‌ها، موضوع را جدی بگیرید. تنگی نفس، درد قفسه سینه و یا فشارخون بالا، سردرد و تهوع ممکن است نشان‌دهنده وقوع حمله قلبی باشند و تعطیلات را به کاممان تلخ کند. خوب است بدانید که علایم قلبی در زنان کمی متفاوت‌تر از مردان است. آنها ممکن است به سوزش سردل، درد در بالای معده، تهوع، استفراغ و احساس ناراحتی در بازو دچار باشند. در صورتی که هر فردی در اطراف شما دچار این علایم شد فورا او را نزد پزشک ببرید.

▪ همیشه به همراه خود آسپرین داشته باشید. آسپرین داروی ضدتشکیل لخته است و این توانایی را دارد که از تشکیل لخته‌های خون جلوگیری ‌کند. این دارو در افرادی که در معرض خطر حملات قلبی هستند، از سوی پزشک تجویز می‌شود و برای کسانی که نشانه‌های حملات قلبی را تجربه می‌کنند، مفید است.

▪ شیوه‌های سازگاری با استرس را یاد بگیرید. بدانید که برای مبارزه با استرس به طور موثر چه کارهایی انجام دهید. (مهم‌ترین شیوه ورزش کردن است.) گاهی غم از دست دادن افرادی که برایمان بسیار عزیز و دوست داشتنی بودند و در سال‌های گذشته در کنار ما بوده‌اند، اما دیگر نیستند، ما را به یاد خاطرات گذشته می‌اندازد و موجب تنش، احساس غم و استرس در ما می‌شود. بنابراین این حالات ممکن است ما را بیشتر در معرض خطر حملات قلبی قرار دهد. شیوه‌های کنار آمدن با غم از دست دادن، صحبت با آشنایان و دوستان و مسافرت می‌تواند اندکی از این فشارهای روحی را کاهش دهد.

▪ زمان استراحت و آرامش و فعالیت را مشخص کنید. یک برنامه‌ریزی مناسب زمانی می‌تواند در ایجاد احساس خوب بودن کمک کننده باشد. زمان را هدر ندهید و از آن به خوبی به نفع سلامت خود استفاده کنید.

▪ به دیدار دوستان و آشنایان خود بروید. تنهایی در روزهای تعطیل موجب احساس غم، مرور خاطرات بد و احساسات منفی در شما شده و اثرات بدی روی سلامت قلب دارد.

▪ زمانی را برای فعالیت‌هایی اختصاص دهید که شما را شاد می‌کند. فیلم‌هایی ببینید و جاهایی بروید که موجب خوشحالی شما و احساس شادابی در شما می‌‌شود.

▪ بیشتر بخندید. تحقیقات دانشمندان کالیفرنیای سن دیاگونشان می‌دهد که خوشحالی و خندیدن بهترین دارو برای سلامت ماندن بدن است.



پایگاه اطلاع رسانی سلامت ایرانیان ( www.salamatiran.com )