جهش تولید | دوشنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۹

از فواید مصرف سویا چه می دانید؟ - show-content

 

 

نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

از فواید مصرف سویا چه می دانید؟

از فواید مصرف سویا چه می دانید؟


به جرات می توان گفت که سویا بهترین ماده غذایی موجود در دنیاست.سویا به علت وجود فیبر فراوان، مواد ضد سرطان، انواع ویتامین ها، اسید آمینه ها و پروتئین های ضروری، مقادیر بسیار کمی از چربی های اشباع شده، سدیم، ماده ای به نام ایزوفلاون و همچنین مواد معدنی چون آهن و کلسیم یکی از کامل ترین مواد غذایی محسوب می شود. از مهمترین خواص مفید سویا می توان مبارزه با سرطان های وابسته به تومورهای بدن را نام برد. مصرف مداوم و متعادل سویا می تواند در آقایان از سرطان پروستات و در خانم ها از سرطان رحم جلوگیری کند.مقدار متوسط مصرف روزانه سویا ۳تا۴ وعده و هر وعده در حدود یک چهارم فنجان کافی است.سویا کامل ترین منبع پروتئین گیاهی است. این ماده به خاطر داشتن مقادیر زیادی فیبرهای غذایی می تواند باعث تنظیم فشار خون، تنظیم چربی خون، تنظیم قند خون و کاهش دهنده احتمال ابتلا به سرطان روده شود.
در سویا ترکیبات خاصی شبیه به هورمون های بدن وجود دارند که می توانند اثرات مفیدی برروی بدن انسان داشته باشند.در تحقیقات اخیر مشخص شده است که در خانم هایی که بیشتر از اندازه سویا مصرف می کننداحتمال ابتلا به سرطان پستان کمی بالا می رود.بنابراین، توصیه می شود که سویا را حتما در برنامه غذایی خود بگنجانید، ولی از مصرف بی رویه آن (به ویژه در مورد بانوان) خودداری کنید.به طور طبیعی هنگامی که باروری خانم ها به انتها می رسد به دوره ای موسوم به یائسگی می رسند که در این دوره فعالیت هورمونی تخمدان ها متوقف شده و به همین علت عوارض خاصی در این دوره مشاهده می شود.
از آزار دهنده ترین این عوارض می توان گرفتگی و پوکی استخوان را نام برد. در ضمن در این دوره کلسترول خون یک خانم یائسه ممکن است به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کند.با مصرف سویا به اندازه معقول و به صورت مداوم در رژیم غذایی می توان از بروز تمام عوارض فوق به طور موثری جلوگیری کرد. مصرف سویا از گرفتگی و پوکی استخوان جلوگیری می کند و باعث پائین آمدن کلسترول خون می شود. بهتر است حداقل مصرف سویا در شبانه روز حدود ۱۴ گرم و حداکثر ۳۷ گرم باشد.



روزنامه مردم سالاری