ارزش غذایی قارچ

قارچ یک غذای ثابت در سبد غذایی مردم کشورهای مختلف وبه عنوان یک منبع غذایی با ارزش مورد علاقه مردم است .آندرسن وفلرز گزارش کردند که قارچ خوراکی سرشار از ریبوفلاوین (B2 ) ،اسیدنیکوتنیک واسیدپانتونیک می باشد ومصرف 100گرم قارچ خوراکی تازه می تواند بیش از یک چهارم نیاز روزانه افراد میان سال ، به ویتامین های محلول در آب را تأمین کند ومقدار قابل توجهی از ویتامین B1 (5/1میلی گرم ) مورد نیاز بدن را تأمین کند که کمبود آن موجب بیماری بری بری می شود .در هر 100گرم قارچ ها از نظر مواد معدنی اهمیت دارند به طوری که در هر 100گرم قارچ خوراکی 86/0 میلی گرم روی ، 96/0 ملی گرم مس ، 78/0میلی گرم آهن ،62/0میلی گرم پتاسیم ودارای کمی منگنز ، گوگرد ، فسفر وکلسیم می باشد .مصرف روزانه 200گرم قارچ نیاز پتاسیم ومس بدن را تأمین می کند .اکثر سبزیجات فاقد اسید فورلیک وویتامین B12  هستند در حالی که این مواد در قارچ به میزان قابل ملاحظه ای یافت می شوند علاوه بر ویتامین های فوق الذکر قارچ دارای مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین C است ، قارچ سرشار از پتاسیم ، آهن وویتامین های خاص است در واقع حاوی مقدار زیادتری ویتامین B12 ویناسین در مقایسه با سایر سبزیجات می باشد .

قارچ حاوی مقدار چشمگیری فسفر ، سدیم ، پتاسیم ومقدار کمتری آهن وکلسیم به علاوه حاوی مقدار ناچیزی کانیم ، سلنیم وسُرب است .قارچ توسط سازمان غذا وکشاورزی به عنوان غذایی با پروتئین بالا شناخته شده است .در کشورهای پرجمعیت با رژیم گیاه خواری مثل هند مردم بیشتر غلات وسایر سبزیجات دارای درصد پروتیئن وسایر عناصر غذایی ضعیف وابسته اند که وجود قارچ در برنامه غذایی بدلیل درصد پروتئین بالا اهمیت ویژه ای دارد قارچ خشک 20 الی 30درصد (بسته به نوع آن ) وقارچ تازه حدود 5دارد .کیفیت پروتئین قارچ نسبت به سبزیجات بسیار عالی است . 

گوینده:پوران حاجتی