جهش تولید | چهارشنبه، ۱۲ آذر ۱۳۹۹

احادیث درباره ادب - show-content

 

 

نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

احادیث درباره ادب

احادیث درباره ادب


اهمیت و جایگاه ادب در فرهنگ اهل بیت (ع)

امام صادق (ع) : بهترین چیزی که پدران برای فرزندان خود به ارث میگذارند ، ادب است نه مال ، ‏زیرا مال از بین میرود و ادب باقی می ماند.  کافی جلد 8 صفحه 150 حدیث 132


رسول خدا (ص) : فرزندان خود را احترام کنید و آنان را نیکو ادب کنید ، تا آمرزیده شوید. جامع ‏الاخبار صفحه 393 ، مکارم اخلاق صفحه 222


رسول گرامی (ص) : هیچ پدری هدیه ای بهتر از ادب نیکو به فرزندش نداده است.  کنزالعمال جلد ‏‏16 صفحه 456 حدیث 45411

امام صادق (ع) : ما از شیعیان خود کسی را که عاقل ، فهمیده ، آگاه ، بردبار ، با ادب ، سازگار ، ‏صبور و راستگو باشد دوست داریم . مستدرک الوسائل جلد 11 صفحه 190 حدیث 11


مولا علی (ع) در وصیتی به فرزندش امام حسن (ع) فرمود : پسرم ، بهره ات را از ادب غنیمت بدار ‏، و قلب خود را برای آن آزاد گردان ، زیرا قلب بالاتر از این است که به آلودگی بیامیزی ، و بدان که ‏اگر کمبودی داشته باشی به وسیله ادب بی نیاز میشوی ، و اگر غریب و تنها باشی ادب دوست و ‏همراه تو خواهد بود که با وجود آن وحشتی نخواهد بود.  اعلام الدین

امام باقر (ع) : سکوت انسان با ادب در درگاه الهی برتر از تسبیح گفتن نادان است. اعلام الدین


امام علی (ع) : ادب انسان را از حسب و نسب بی نیاز میکند. ( یعنی خودش مایه شرافت است ).اعلام الدین


امام علی (ع) : مومن در دنیا صادق است ، و حرکت او مودبانه است و سخنش همراه با خیرخواهی ‏است و پندش نرم و آرام است ، و از کسی جز خدا نمی ترسد. جامع الاخبار


حضرت محمد (ص) : ادب نیکو ، زینت عقل است.  جامع الاخبار

 

مولا علی (ع) : ای مومن ! علم و ادب قیمت و بهای توست ، پس در به دست آوردن آنها تلاش کن ، ‏هرچه علم و ادب تو زیادتر گردد ارزش و عظمت تو بیشتر میشود ، توسط علم و آگاهی به طرف خدا ‏راهنمایی میشوی و به واسطه ادب بهتر میتوانی در خدمت پروردگارت قرار گیری و بنده به واسطه ‏ادب خدمت میتواند ولایت و قرب الهی را به دست آورد ، پس نصیحت را بپذیر تا از عذاب الهی ‏نجات یابی. مشکاة الانوار ، روضة الواعظین


امام صادق (ع) : چهار خصلت است که انسان بواسطه آنها آقایی پیدا میکند عفت ، ادب ، سخاوت و ‏خرد. الاختصاص صفحه  244

 

امام علی (ع) : هرکه به ادب حریص باشد ، بدیهای او کم خواهد شد.  تصنیف غررالحکم صفحه ‏‏247 حدیث 5091 ‏
مولا علی (ع) : ادب مایه کمال مرد است. تصنیف غررالحکم صفحه 247 حدیث   5073


مولا علی (ع) : ادب نیکوترین اخلاق است. تصنیف غررالحکم صفحه 247 حدیث 5072


مولا علی (ع) : مردم به ادب شایسته ، بیش از طلا و نقره نیازمندند. تصنیف غررالحکم صفحه ‏‏247 حدیث 5080


امام علی (ع) : میوه ادب ، خوش اخلاقی است. تصنیف غررالحکم حدیث    5084

مولا علی (ع) در وصیت به امام حسن (ع) فرمودند : ادب ، مایه باروری عقل و تزکیه قلب و زینت ‏زبان و راهنمای انسان به اخلاق پسندیده است ، اگر ادب همراه انسان نباشد او حیوانی رها شده بیش ‏نیست ، خداوند به ادب خیر دهد کوچک را آقایی میبخشد ، پس در جستجوی ادب باش تا شخصیت و ‏ثروت بدست آوری ، هرکس پی ادب باشد به وسیله آن چیره میشود کسی که آن را رها کند بر او ‏چیره میشوند و حمله می آورند.  اعلام الدین


معنی و مفهوم ادب

رسول خدا (ص) : قرآن مرکز تربیت الهی است پس در حد توان ادب آن را بیاموزید ، این قرآن ‏ریسمان الهی و نور نمایان و مایه شفای مفید است ، پس آن را بخوانید ( و عمل کنید ) جامع الاخبار ‏صفحه 114

حدیث 200


از امام حسین (ع) سوال شد : ادب چیست ؟ امام فرمود : ادب آن است که از خانه خود که بیرون می ‏روی ، با هیچ کس برخورد نکنی جز آنکه او را برتر و بهتر از خود ببینی. موسوعة کلمات الامام ‏الحسین (ع) صفحه 750 حدیث 90 ‏
امام علی (ع) : نیکوترین ادب آن است که تو را از گناهان باز دارد. ( یعنی در مقابل خدا مودب باشی ‏‏) تصنیف غررالحکم صفحه 247 حدیث 5079


مولا علی (ع) : برترین ادب این است که انسان در حد و مرز خود به ایستد و از اندازه خویش تجاوز ‏نکند.  تصنیف غررالحکم صفحه 247 حدیث 5078


امام حسن عسگری (ع) : در ادب خودت همین کافی است که از آنچه از دیگران نمی پسندی اجتناب ‏کنی. الانوار البهیه


امام علی (ع) : بهترین ادب آن است که از خودت شروع کنی. ( ابتدا خودت را ادب کنی ) غررالحکم


امام علی (ع) : با ارزش ترین ادب حفظ جوانمردی است.  غررالحکم



 

جلوه هایی از ادب

رسول خدا (ص) : مومن ادب الهی را به کار میگیرد ، هنگامی که خدا به او گشایش دهد او هم توسعه ‏می دهد و زمانی که خدا از او باز داشت ، او هم مراعات و امساک می کند. غررالحکم


امام سجاد (ع) : بیماری شدیدی گرفتم ، پدرم فرمود : چه میل داری ؟ گفتم : میل دارم از جمله کسانی ‏باشم که در مقابل آنچه پروردگارم برای من در نظر گرفته چیزی را پیشنهاد نکنم  ( یعنی در مقابل ‏امر خدا تسلیم و راضی باشم ) پدرم فرمود : آفرین بر تو که شبیه ابراهیم خلیل (ع) هستی که هنگامی ‏که جبرئیل (ع) ( در حالی که او در میان آتش بود ) گفت : چه نیاز داری ؟ ابراهیم (ع) فرمود : ‏چیزی به پروردگارم پیشنهاد نمی کنم ، او خودش برای من کافی است ، و بهترین وکیل است.

بحارالانوار جلد  46 صفحه 67 ‏


کنیزی شاخه گلی برای امام حسن (ع) آورد ، امام بزرگوار فرمود : تو در راه خدا آزاد شدی ، گفته ‏شد چرا در مقابل یک شاخه گل او را آزاد کردی ؟ فرمود : خداوند ما را تربیت و ادب آموخته است ‏که فرمود : هنگامی که به شما هدیه ای داده شد شما بهتر از آن را هدیه بدهید و هدیه بهتر از آزادی ‏او بود.  بحارالانوار جلد 84 صفحه 273


از امام رضا (ع) نقل شده است که فرمود : از بعضی از عالمان آل محمد (ص) یعنی ائمه (ع) سوال ‏شد که ادب در نماز چیست ؟ فرمود : حضور قلب ، فارغ بودن اعضا ، خوار و ذلیل ایستادن در ‏مقابل پروردگار بزرگ ، بهشت را طرف راست و جهنم را در طرف چپ خود ببیند و صراط را در ‏مقابلش و خدا را جلوی خودش در نظر بگیرد. بحارالانوار جلد 84 صفحه 246 حدیث  37


مولا علی (ع) فرمود : هنگامی که کسی عطسه کرد ، به او بگویید : یرحمکم الله ، یعنی خدا شما را ‏مورد لطف و عنایت قرار دهد ، و او بگوید : خداوند شما را ببخشد و مورد لطف قرار دهد زیرا ‏خداوند فرمود : هنگامی که به شما هدیه ای داده شد شما هم هدیه ای بهتر به او بدهید. بحارالانوار ‏جلد 84 صفحه 273

امام صادق (ع) : کسی که ادب دارد باید در معلومات خود تحقیق و کاوش کند و اقتضای ورع و ‏پرهیزگاری این است که آنچه را که نمی داند نگوید. مستدرک الوسائل جلد 17 صفحه 250 حدیث ‏‏23


اقسام بی ادبی ها و تادیب بی ادبان

امام حسن عسگری (ع) : شادمانی کردن پیش ( شخص ) اندوهناک ، از ادب به دور است. تحف ‏العقول صفحه 784

امام صادق (ع) و امام باقر (ع) فرمودند : اگر جوانی از جوانان شیعه پیش من آورده شود که دین ‏شناس نیست او را ادب خواهم کرد. و امام باقر (ع) میفرمود : در پی آگاهی و بصیرت ( دانایی ) ‏باشید و گرنه شما از بادیه نشینان خواهید بود.  بحارالانوار جلد 1 صفحه 214 حدیث 16


ابوهاشم جعفری گوید :  خدمت امام رضا (ع) بودیم ، صحبت از عقل و ادب شد ، امام (ع) فرمود : خرد هدیه ای از خداوند است و ادب زحمت است ( و به دست آوردنی ) . پس هرکس در راه ادب ‏زحمت بکشد به آن دست می یابد ، ولی کسی که در مورد افزایش عقل خود را به زحمت اندازد جز ‏نادانی چیزی عایدش نمیشود. کافی جلد 1 صفحه 23 حدیث 16 ‏