سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها | چهارشنبه، ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

«عالم محضر خداست»؛ سنگ زیربنای تفکر و اندیشه امام خمینی (ره) - نمایش محتوای خبر

 

 

«عالم محضر خداست»؛ سنگ زیربنای تفکر و اندیشه امام خمینی (ره)

شناسه : 64180098

معاون اول رئیس قوه قضائیه امام خمینی (ره) را یک انسان دین باور و دین مدار خواند و گفت: «عالم محضر خداست» سنگ زیربنای تفکر و اندیشه امام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه گیلان، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، معاون اول رئیس قوه قضائیه امروز، 14 خرداد در بیست وپنجمین مراسم سالگرد ارتحال معمار کبیر انقلاب امام خمینی(ره) که در مصلی رشت برگزار شد، با اشاره به شاخص های مکتب سیاسی امام خمینی(ره)، اظهار کرد: جریان سلطه و آنچه مغرب زمین بعد از رنسانس تاکنون دنبال کرده، جنگ با خدا بوده است، امام اولین شاخص مکتب سیاسی امام، پیوند بین معنویت و سیاست است.

وی ادامه داد: بیش از 300 سال است که غرب می خواهد آموزه های دینی را از زندگی مردم کنار زند و جامعه را منهای دین معرفی و اداره کند؛ در واقع تصور آنها این است که مدنیت و تمدنی که در این 3 قرن برای جامعه بشری آمده، باید دین و معنویت و خدا را از متن زندگی اجتماعی انسان حذف کند؛ طی قرن اخیر اتفاقات بسیاری مانند جنگ های جهانی اول و دوم، خون ریزی ها، کشورگشایی ها و ظلم های فراوانی در عالم افتاده و در حال افتادن است که بخاطر همین نگاه سیاست مداران غربی است که می خواهند جامعه را بدون توجه به خدا و آموزه های دینی به پیش ببرند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری نابودی جامعه بشری به دست انسان را محصول همه ظلم ها و جنایت ها، زرادخانه های عظیم و کلاهک های هسته ای دانست و گفت: آنچه امام خمینی(ره) در این عصر پرچم دار آن بود، این است که جامعه بشری را سیاست مدارانی باید اداره کنند که بهره مند از معنویت، اخلاق و ارتباط با خدا باشند؛ در واقع امام(ره) با پیوند معنویت و سیاست، مدل مردم سالاری دینی را برای اداره جامعه اسلامی ارائه کرد، یعنی اداره زندگی مردم و همه تدابیر آن باید توام با خداخواهی و معنویت شود.

آیت  الله رئیسی امام خمینی(ره) را یک انسان دین باور و دین مدار خواند و تصریح کرد: در 22 جلد کتاب صحیفه نور، هیچ جا امام مردم را به خود نخوانده یلکه مردم را به خدا دعوت کرده است؛ «عالم محضر خداست» سنگ زیربنای تفکر، اندیشه و دیدگاه کلامی، فقهی، فلسفی، سلوک شخصی و مبانی نظری امام است؛ امام راحل با تمام وجود خدا و اراده او را در ذرات هستی می دید.

وی با اشاره به آیه 7 سوره انبیاء(فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ)، افزود: کسی که نمی داند باید به اهل علم مراجعه کند، اما این آیه شریفه مراجعه به اهل ذکر را مطرح می کند؛ افراد دانش پژوه و طالب علم باید از اهل ذکر فرا بگیرند و اهل ذکر کسی است که از ذات اقدس الهی خشیت داشته باشد؛ انسانی که خشیت دارد، تاثیرگذاری در تمام عالم را فقط از ذات حق می داند؛ لذا علما از ذات حق خشیت دارند.

معاون اول رئیس قوه قضائیه دین مداری، دانایی و شجاعت را ویژگی امام(ره) دانست و اضافه کرد: شجاعت امام در پرتو خدامحوری به وجود آمده بود؛ امام جز خدا نمی دید و هیچ قدرتی در چشم امام اصلا قدرت تلقی نمی شد؛ ائمه معصومین(ع) سیاست مدار هستند، اما در پرتو خداخواهی و دین مداری؛ لذا امام خمینی نگاه ارزشی در اداره جامعه اسلامی داشت.

آیت  الله رئیسی کرامت انسان و نگاه با محبت نسبت به مردم را شاخص دوم مکتب سیاسی امام دانست و بیان کرد: کرامت انسانی در مکتب دینی ما با نگاه غربی متفاوت است؛ در واقع کرامت انسانی در مغرب زمین معنا ندارد، امام خمینی(ره) مردم را دوست می داشت و دوست داشتن و رسیدگی به مردم ریشه در سلوک علوی دارد؛ توجه امروز سیاست مداران به مردم یا برای جذب منافع بیشتر، یا جلب توجه دیگران و یا تحکیم موقعیت است، اما امام حقیقتا مردم را باور داشت و می فرمود «میزان رای ملت است» و این مردم باوری از خداباوری ایشان نشات گرفته بود.

وی با بیان اینکه سومین شاخص در مکتب امام توجه به ارزش های دینی، بایدها و نبایدهای الهی است، متذکر شد: تمام بنای امام این بود که اسلام را بعنوان دین نجات بخش انسان به جامعه معرفی و به اجرای احکام نورانی اسلام در همه عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... پافشاری کند؛ امام تمام روابط اجتماعی را در پرتو دین و آموزه های دینی می خواست و به همه مدیران تاکید داشت که ما در اسلام و فقه مان پاسخ همه سوالات را برای اداره جامعه بشری داریم.

معاون اول قوه قضائیه اضافه کرد: ولایت فقیه یک دین شناس است که می خواهد جامعه را براساس فقه اسلامی چه در بعد عقاید و باورها، چه در بعد بایدها و نبایدهای فردی و اجتماعی و چه در بعد اخلاق فاضله و کریمه اداره کند؛ امام با تمام وجود می خواست دعای مکارم اخلاق امام سجاد(ع) منشور اخلاقی جامعه ما قرار گیرد تا ارزش ها همواره بماند، زیرا ارزش ها راهبردهای ماست و ما حق تغییر ارزش ها و عقب نشینی از ارزش ها را نداریم و در همه عرصه ها باید بر آنها پافشاری کنیم.

عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری عدالت اجتماعی را دیگر شاخص مکتی سیاسی امام خمینی خواند و گفت: در مفاهیم دینی ما بعد از توحید هیچ مفهومی گسترده تر و فراگیرتر از مفهوم عدالت وجود ندارد؛ تنظیم جهان و منظومه هستی براساس عدالت است و لذا جامعه اسلامی جامعه ای مبتنی بر عدل است؛ امام راحل همواره در دیدگاه هایش عدالت اجتماعی را مطرح می کرد و فساد را ضد عدل می دانست؛ نظام اسلامی مطلقا فساد را برنمی تابد و اداره نظام اسلامی بر برخورد با فساد از هر نوع است؛ فساد ابعاد مختلف جامعه اسلامی را تباه می کند و لذا دست اندکاران نظام مراقب باشند تحت هیچ شرایطی با هیچ توجیهی فساد در جامعه لانه نکند.

وی با تاکید بر اینکه تک تک افراد جامعه باید عادل باشند، ادامه داد: همه کارگزاران در گوشه و کنار که به نام نظام اسلامی تلاش می کنند باید عادل باشند و کجی، لغزش، خلاف، خطا و فساد را برنتابند تا جامعه ما طعم شیرین عدالت را بچشد؛ امام راحل به هیچ عنوان فساد را نمی پذیرفت و مبارزه با فساد مبنای حرکت سیاسی ایشان بود.

آیت  الله رئیسی عنوان کرد: همه موظف هستیم کجی و خلاف را از خودمان دور کنیم و سراغ فساد و زشتی نرویم؛ البته انسان باید علاوه بر صالح بودن، مصلح باشد، یعنی نباید در اطراف خود فساد را بپذیریم؛ اصل اساسی در امر به معروف و نهی از منکر همین است؛ اگر در جامعه ای امر به معروف و نهی از منکر رواج بافت، شیاطین میدان پیدا نمی کنند.

این کارشناس دینی مکتب نورانی امام را نشات گرفته از مکتب عاشورا دانست و گفت: حقانیت پیام امام خمینی(ره) دل ها را تسخیر مرد و مسلمانان جهان هویت اسلامی خود را بازیافتند و می خواهند مسلمان زندگی کنند؛ لذا دشمنان نمی خواهند بیداری اسلامی پا بگیرد؛ این هویت به برکت اسلام، نظام، انقلاب، خون شهدا و مردم همیشه در صحنه ایجاد شده است.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به تفاوت سیاقت و قیادت، تصریح کرد: برخی مردم را سوق می دهند و می گویند «بروید»، اما عده ای به مردم می گویند «بیایید»؛ رمز اثرگذاری انبیا الهی این است که خود در قله هستند و انسان های دیگر را فرا می خوانند آنان را به سوی سعادت ببرند؛ امام خمینی(ره) در جایگاه قیادت قرار داشت و مردم را فراخواند و گفت «بیایید و ملکوتی شوید»؛ دانش آموختگاه مکتب امام خمینی(ره) با عشق ولایت متحول شدند و سرمایه های نظام هستند.

وی امام را عبد صالح خدا خواند که همچنان زنده است و خاطرنشان کرد: جاودانگی امام به راه و میراثش یعنی انقلاب اسلامی است؛ امروز بیش از هر زمان این راه درخشان تر و پررهروتر و با ثبات تر در مقابل دشمنان نظام و ارزش های اسلامی است؛ هرکه به امام و شاخص های مکتب امام نزدیک تر باشد، دنباله رو ایشان می باشد؛ دیروز جنگ سرد داشتیم، اما جنگ نرم امروز که دین و اراده ما را می برد و ارزش ها را پوچ می کند، فراگیرتر است؛ باید مراقب باشیم و با بصیرت الهی رصد کنیم.

وی خط امام را خط توحید، خودباوری، خداباوری، مردم باوری، دشمن شناسی و دشمن ستیزی، مقاومت و ایستادگی در راه هدف و پیروی از ولایت فقیه دانست و خاطرنشان کرد: امام خمینی پیروی از ولایت فقیه را مهم ترین مولفه وحدت و یکپارچگی با تکیه بر ارزش های الهی می داند، زیرا سرمایه ملت ایران در پرتو ارزش های الهی بدست آمده و دلدادگی به خدا عامل اصلی قدرت مردم است.

ایسنا